بررسی نقش و تاثیر مدرسه و مشاوره مدارس در ارتقای بهداشت و سلامت روانی دانش اموزان
بررسی نقش و تاثیر مدرسه و مشاوره مدارس در ارتقای بهداشت و سلامت روانی دانش اموزان
دوره 5، شماره 47، فروردین 1401، صفحه 88 - 79
نویسندگان : سروگل رحمانی * و سید محمد قلمکاریان

چکیده :
مدرسه فضای اجتماعی خاصی است که آموزش، پرورش و رشد شخصیت کودکان که جامعه ساز فرداهستند ، در پناه روش‌های صحیح و مناسب آموزش،محیط فیزیکی مطلوب و محیط روانی مساعد آن پایه‌گذاری و اداره می‌شود. یکی از عوامل مهم موثر در حفظ و ارتقای سطح سلامتی و شکوفایی استعداد دانش آموزان، مشاوره و کلیه برخوردهای عاطفی و روانی است که با دانشجو صورت می‌گیرد. هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش و تاثیر مدرسه و مشاوره مدارس در ارتقای بهداشت و سلامت روانی دانش اموزان است عملكرد مشاوران عبارت است از فعاليت مشاوران در جهت ارتقا تحصيلي و راهنمايي شغلي دانش آموزان كه بر اساس وظايفشان انجام داده اند.در اين تحقيق به دنبال اين سوال هستيم كه آيا بين موفقيت تحصيلي و راهنمايي شغلي دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد يا نه.امروزه كه روند تحولات و فناوري به سرعت رو به افزايش است و كشور ما نيز در اين مسير قرار دارد،به منظور شكوفا شدن استعدادهاي نهفته و استفاده بهينه از آنها در جهت پيشرفت و خودكفايي مشاوره و راهنمايي و توسعه آن در مدارس از جمله مسايل حياتي و ضروري دانش آموزان مي باشد.هر چند خدمات راهنمايي بيشتر در اختيار مدارس و دانشگاها قرار دارد و محدوديتهايي نيز مانع از گسترش آن در سطح كشور است ولي تنوع زندگي متغير زمان ايجاب مي كند كه دانش آموزان نيز در ارزيابي حرفه يا شغل خود به خدمات راهنمايي دسترسي داشته باشند .مهمترين عواملي كه اين نياز دانش آموزان را به مشاوره حرفه اي افزايش مي دهد عوامل اجتماعي و سلامت روانی دانش آموزان است.

واژگان کلیدی :
مشاوره، سلامت روانی، دانش آموزان