


نقش آزادی یادگیری در پیش بینی پیوند به مدرسه و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه
دوره 7، شماره 82، اسفند 1403، صفحات 27 - 34
1 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آزادی یادگیری در پیش بینی پیوند به مدرسه و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه آزادی یادگیری، پرسشنامه خوش بینی آموزشی و پرسشنامه پیوند به مدرسه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره با نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 استفاده شد. براساس یافته ها بین آزادی یادگیری با پیوند به مدرسه (01/0p<؛ 417/0=r) و خوش بینی تحصیلی (01/0p<؛ 490/0=r) در دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که 3/17درصد از پیوند به مدرسه و 24 درصد از خوش بینی تحصیلی دانش آموزان از طریق آزادی -یادگیری تبیین می شود (01/0p<). نتایج به دست آمده بر اهمیت توجه به آزادی یادگیری به عنوان یکی متغیرهای تاثیر گذار بر پیوند به مدرسه و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان تاکید دارد.
پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش آزادی یادگیری در پیش بینی پیوند به مدرسه و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه آزادی یادگیری، پرسشنامه خوش بینی آموزشی و پرسشنامه پیوند به مدرسه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره با نرم افزار آماری SPSS نسخه 21 استفاده شد. براساس یافته ها بین آزادی یادگیری با پیوند به مدرسه (01/0p<؛ 417/0=r) و خوش بینی تحصیلی (01/0p<؛ 490/0=r) در دانش آموزان دوره دوم متوسطه رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که 3/17درصد از پیوند به مدرسه و 24 درصد از خوش بینی تحصیلی دانش آموزان از طریق آزادی -یادگیری تبیین می شود (01/0p<). نتایج به دست آمده بر اهمیت توجه به آزادی یادگیری به عنوان یکی متغیرهای تاثیر گذار بر پیوند به مدرسه و خوش بینی تحصیلی در دانش آموزان تاکید دارد.
کلمات کلیدی :
آزادی یادگیری، پیوند به مدرسه، خوش بینی تحصیلی
آزادی یادگیری، پیوند به مدرسه، خوش بینی تحصیلی
-
26
-
2
-
1403/09/08
-
1403/10/24
-
1403/12/25