-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره89
-
تعداد مقالات2,938
-
تعداد نویسندگان5,180
-
مقالات پذیرش شده999
-
مقالات رد شده1,939
-
درصد پذیرش34%
-
درصد عدم پذیرش66%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,724,787
نقش تابآوری روانشناختی در پیشبینی رضایت از زندگی و بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان دوره دوم متوسطه
دوره 8، شماره 86، تیر 1404، صفحات 15 - 24
1- کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- کارشناسی ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد دزفول، خوزستان، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تابآوری روانشناختی در پیشبینی رضایت از زندگی و بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی–همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم تا دوازدهم شهر اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۴–۱۴۰۳ بود که از میان آنها ۱۸۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC)، پرسشنامه رضایت از زندگی دینر و همکاران و مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینین استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ صورت گرفت. نتایج نشان داد که تابآوری روانشناختی با رضایت از زندگی (r = 0.48, p < 0.01) و بهزیستی تحصیلی (r = 0.53, p < 0.01) رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه بیانگر آن بود که تابآوری توانست ۲۳٪ از واریانس رضایت از زندگی و ۲۸٪ از واریانس بهزیستی تحصیلی را پیشبینی کند. یافتهها بر اهمیت تابآوری بهعنوان یکی از عوامل روانشناختی تأثیرگذار در ارتقای کیفیت زندگی و سلامت تحصیلی دانشآموزان تأکید دارد.
- 191
- 119
- 1404/01/17
- 1404/02/15
- 1404/03/07



