#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

تبیین نقش میانجی گرایش به تفکر انتقادی در رابطه سواد رسانه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان مدارس ابتدایی شهر ایلام
دوره 7، شماره 81، بهمن 1403، صفحات 1 - 23
نویسندگان : رضا حیدری فرد* 1 ، ماریا صفری 2

1 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام

2 دانش آموخته علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی،مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام

چکیده :
هدف از پژوهش ¬حاضر، تبیین نقش میانجی گرایش به تفکر انتقادی در رابطه سواد رسانه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر ایلام بود. پژوهش بر مبنای هدف جزء پژوهش های کاربردی و به لحاظ شيوه اجرا در زمره پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است که با روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی معلمان ابتدایی شهر ایلام در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 646 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان(1970)، تعداد261 نفر به عنوان نمونه بر اساس شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعیین گردید. داده ها از طریق روش‌های آمار توصیفی شامل: میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کلموگروف- اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی، تحلیل مسیر و مدل یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزارSPSS نسخه 25 و نیز AMOSمورد تحلیل قرار گرفت. ابزار مورد استفاده مقیاس استاندارد تفکر انتقادی ریتکس(2003) با پایایی 92/0؛ مقیاس سواد رسانه ای فلسفی(1393) با پایایی 87/0؛ پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی کارول(1999) با پایایی 85/0 بوده است. یافته های توصیفی نشان داد که سطح بالاتر از متوسط میزان گرایش به تفکر انتقادی معلمان و مؤلفه های آن در مقایسه با متغیرهای دیگر به متوسط نزدیکتر است. نتایج تحلیلی داده ها نیز نشان داد که در سطح معنی داری 05/0،سواد رسانه ای به صورت مستقیم و غیر مستقیم با مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان رابطه معناداری دارد. همچنین متغیر میانجی گرایش به تفکر انتقادی می تواند در رابطه بین سواد رسانه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان ابتدایی شهر ایلام به میزان اثر 264/0 تأثیر مثبت و غیر مستقیم معناداری داشته باشد. بنابراین نقش میانجی گرایش به تفکر انتقادی در رابطه بین سواد رسانه ای و مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان به طور مستقیم و غیر مستقیم مؤثر و مورد تأیید بود.
کلمات کلیدی :
سواد رسانه ای، تفکر انتقادی، مسئولیت پذیری اجتماعی معلمان
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به سرپرستی  حسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای نتایجسود با رویکرد فعالیت در سطح ساختاریتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانبرون سپاریعملکرد سازمانیسيستم هاي اطلاعاتي مديريتساختار سازمانگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیموبایلنادرپوررحمانیمعاملات اینترنتیحسابداری رقابتیعملکرد مشتریعملکرد مالیچندرسانهریاضیپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسمیزان مالیاتنظام مالیاتیمرصاد العبادعدالتشعر تمثیلیوکالتماهیتعمل حقوقیعمل مادیفضای مجازیسطح آگاهیحل مسئلهزنانشادکامیمشارکتهنرنمایشچهارمانگيزشادریسمغربخودگوییفطرتاسلامیتربیتبانکعقودفارابیابن طفیلابن رشداشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامامام رضایهودیتمسیحیتتاریخبغداداخبارجبراناعتمادتعهدفرآیندادبیاتقلخانیامیندولتسامانیانمهدیفاطمیانحفصیانمهدویتبحرانشخصیتشهرداریگیلانرفتارتمدنفلسفه اروپا پرتغالهرمزتنبیهانگیزشمعلمانرتزبان عربیرماننقدشهادتمالیاتمعلمفکرذکرحکایتایجازمبیعگنبدصحنفرمآرامپوستربطلانصحتمطالعهانواعگلخیانتمنابعفهمبداءنمازقبضمُثلارقامتعارفتقلیدتابومحلهتاثیرنکاحهومرعمانآتناتشیعذنابهخلافتدندانامیدتفکرقالیخلعسعادتاعتدیرحلهرندحجچینجلوهجنگصلحثبتگناهشیرهماربیعتولبهمصلحمنجیوحدتفسخعدهخنثیدیندنیانفقهشیعهدعاقمكارمدرسهزوجتولّیمدلتعزیرقصهپوریمشعرشبصبحمغضررضرّوقفدیو
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !