بررسی رابطه ی سبک های یادگیری دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها، با پیش فرض تعدیل کننده های جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج
دوره 2، شماره 19، آذر 98، صفحات 0 - 0
1 موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي،کرج،ایران
2 کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی، موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي،کرج،ایران
3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه ازاداسلامی واحدکرج-ایران
چکیده :
حیاتیترین و مؤثرترین دورهی یادگیری، دورهی ابتدایی است، چرا که این دوره را دورهی کاشت نامیدهاند و در واقع بذر تقوا، تعهد، خلاقیت، نوآوری، مسئولیتپذیری، خودشکوفایی و ... در این دوره نهادینه میشود. به بیان دیگر بدون تردید کاربست سبک مؤثر یادگیری در این دوره منجر به تعمیق و بست یادگیری در فراگیران میشود. نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفتهی جهان بیانگر این مطلب است که در دورهی ابتدایی از سبکهای منحصر به فردی استفاده میکنند. یکی از این سبکها، سبکهای یادگیری کُـلب است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی با پیشفرض تعدیل کنندههای جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج انجام شد. اين پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و از نظر دادهها کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی میباشد. جامعهی آماری را در این پژوهش، کلیهی دانشآموزان دوره ابتدایی ( سه ساله دوم ) آموزش و پرورش ناحیه دو کرج، به تعداد 19,891 نفر تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کورکان محاسبه گردید و بر اساس روش تصادفی خوشهای و طبقهای، نمونهای شامل 388 نفر دانشآموز (205 نفر پسر و183 نفر دختر )، جهت اجرای تحقیق انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی سبکهای یادگیری (کُـلب) و نتایج آزمون هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با روشهای آماري همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی رابطهای وجود ندارد. اين يافتهها نشان ميدهد که بیشتر دانشآموزان از بین چهار روش یادگیری، روشهای آزمایشگری فعال و مشاهدی تأملی را ترجیح دادهاند. همچنین آزمودنیها از چهار سبک یادگیری، به سبکهای جذب کننده و واگرا گرایش بیشتری نشان دادهاند.
حیاتیترین و مؤثرترین دورهی یادگیری، دورهی ابتدایی است، چرا که این دوره را دورهی کاشت نامیدهاند و در واقع بذر تقوا، تعهد، خلاقیت، نوآوری، مسئولیتپذیری، خودشکوفایی و ... در این دوره نهادینه میشود. به بیان دیگر بدون تردید کاربست سبک مؤثر یادگیری در این دوره منجر به تعمیق و بست یادگیری در فراگیران میشود. نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفتهی جهان بیانگر این مطلب است که در دورهی ابتدایی از سبکهای منحصر به فردی استفاده میکنند. یکی از این سبکها، سبکهای یادگیری کُـلب است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبکهای یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دورهی دوم ابتدایی با پیشفرض تعدیل کنندههای جنسیت و پایه، در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرج انجام شد. اين پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و از نظر دادهها کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی میباشد. جامعهی آماری را در این پژوهش، کلیهی دانشآموزان دوره ابتدایی ( سه ساله دوم ) آموزش و پرورش ناحیه دو کرج، به تعداد 19,891 نفر تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کورکان محاسبه گردید و بر اساس روش تصادفی خوشهای و طبقهای، نمونهای شامل 388 نفر دانشآموز (205 نفر پسر و183 نفر دختر )، جهت اجرای تحقیق انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامهی سبکهای یادگیری (کُـلب) و نتایج آزمون هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با روشهای آماري همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی رابطهای وجود ندارد. اين يافتهها نشان ميدهد که بیشتر دانشآموزان از بین چهار روش یادگیری، روشهای آزمایشگری فعال و مشاهدی تأملی را ترجیح دادهاند. همچنین آزمودنیها از چهار سبک یادگیری، به سبکهای جذب کننده و واگرا گرایش بیشتری نشان دادهاند.
کلمات کلیدی :
سبکهای یادگیری، کُـلب، دانشآموزان ابتدایی، پیشرفت تحصیلی
سبکهای یادگیری، کُـلب، دانشآموزان ابتدایی، پیشرفت تحصیلی