تاثیر اکوسیستم کارآفرینی بر رشد اقتصادی ایران
دوره 2، شماره 21، بهمن 98، صفحات 119 - 133
1 استادیار اقتصاد، گروه علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه گنبد کاووس، گنبدکاووس، ایران
2 دانشجوي كارشناسيارشد مديريت کارآفرینی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ايران
چکیده :
توسعه کارآفرینی نیازمند شبکهای از عناصر مختلف است که از این شبکه بهعنوان اکوسیستم کارآفرینی نام میبرند. اکوسیستم کارآفرینی به عناصر افراد، سازمانها یا مؤسسات خارج از فرد کارآفرین اشاره دارد که محرك یا مانع تصمیم فرد براي کارآفرین شدن یا احتمال موفقیت او در صورت راهاندازی کسبوکار کارآفرینانه است. این مقاله یک مطالعه اکتشافی در مورد اکوسیستم کارآفرینی در ایران با استفاده را از داده های جمع آوری شده دیده بان جهانی کارآفرینی(GEM) در دوره زمانی 2007-2017 را ارائه می دهد. بر اساس مبانی نظری رابطه بین اکوسیستم کارآفرینی و رشد اقتصادی، مفهوم اکوسیستم کارآفرینی شامل محیط مالی، سیاستهای مالیاتی و حمایتی دولت، برنامههای دولت، زیرساختها، پویایی و گنجایش بازار، تحصیلات پایه و عالی، تحقیق و توسعه و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که بهبود اکوسیستم کارآفرینی میتواند ازطریق افزایش انگیزه برای کارآفرینی و توسعهی کسبوکارهای کوچک و متوسط باعث رشد و توسعهی اقتصادی شود. علاوه براین، مشکلات اکوسیستم کارآفرینی در ایران بررسی و در آخر پیشنهاداتی در راستای حل مشکلات ارائه شده است.
توسعه کارآفرینی نیازمند شبکهای از عناصر مختلف است که از این شبکه بهعنوان اکوسیستم کارآفرینی نام میبرند. اکوسیستم کارآفرینی به عناصر افراد، سازمانها یا مؤسسات خارج از فرد کارآفرین اشاره دارد که محرك یا مانع تصمیم فرد براي کارآفرین شدن یا احتمال موفقیت او در صورت راهاندازی کسبوکار کارآفرینانه است. این مقاله یک مطالعه اکتشافی در مورد اکوسیستم کارآفرینی در ایران با استفاده را از داده های جمع آوری شده دیده بان جهانی کارآفرینی(GEM) در دوره زمانی 2007-2017 را ارائه می دهد. بر اساس مبانی نظری رابطه بین اکوسیستم کارآفرینی و رشد اقتصادی، مفهوم اکوسیستم کارآفرینی شامل محیط مالی، سیاستهای مالیاتی و حمایتی دولت، برنامههای دولت، زیرساختها، پویایی و گنجایش بازار، تحصیلات پایه و عالی، تحقیق و توسعه و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بیانگر این است که بهبود اکوسیستم کارآفرینی میتواند ازطریق افزایش انگیزه برای کارآفرینی و توسعهی کسبوکارهای کوچک و متوسط باعث رشد و توسعهی اقتصادی شود. علاوه براین، مشکلات اکوسیستم کارآفرینی در ایران بررسی و در آخر پیشنهاداتی در راستای حل مشکلات ارائه شده است.
کلمات کلیدی :
اکوسیستم کارآفرینی، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، انتقال تحقیق و توسعه، محیط مالی، مالیات، سیاست دولت
اکوسیستم کارآفرینی، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، انتقال تحقیق و توسعه، محیط مالی، مالیات، سیاست دولت