اثربخشی آموزش تاب آوری روانی بر کاهش افکار خودکشی، آشفتگی روانی و آشفتگی فکری دانش آموزان دختر کنکوری
دوره 7، شماره 71، فروردین 1403، صفحات 128 - 143
1 کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی تهران
2 کارشناسی مددکاری دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد
3 کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
4 کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه تربیت معلم کرمانشاه
چکیده :
هدف از اين پژوهش، اثربخشی آموزش تاب آوری روانی بر آشفتگی فکری ، آشفتگی روانی و افکار خودکشی دانش آموزان دختر کنکوری شهر کرمانشاه بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش تصادفي ساده انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي افکار خودکشی، آشفتگی روانی و آشفتگی فکری بود. گروه آزمايش در طول ده جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش تاب آوری دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد که بين آزمودنیهای گروه آزمايش و كنترل از لحاظ پس -آزمون ابعاد آشفتگی فکری با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته (آشفتگی فکری ) ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 61/0 درصد تفاوت دو گروه مربوط به برنامه آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون آشفتگی روانی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی آشفتگی روانی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 1/75 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون افکار خودکشی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی افکار خودکشی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 9/66 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است.
هدف از اين پژوهش، اثربخشی آموزش تاب آوری روانی بر آشفتگی فکری ، آشفتگی روانی و افکار خودکشی دانش آموزان دختر کنکوری شهر کرمانشاه بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش تصادفي ساده انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي افکار خودکشی، آشفتگی روانی و آشفتگی فکری بود. گروه آزمايش در طول ده جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش تاب آوری دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافتهها نشان داد که بين آزمودنیهای گروه آزمايش و كنترل از لحاظ پس -آزمون ابعاد آشفتگی فکری با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته (آشفتگی فکری ) ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 61/0 درصد تفاوت دو گروه مربوط به برنامه آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون آشفتگی روانی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی آشفتگی روانی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 1/75 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون افکار خودکشی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی افکار خودکشی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 9/66 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است.
کلمات کلیدی :
آموزش تاب آوری، آشفتگی فکری، آشفتگی روانی، افکار خودکشی
آموزش تاب آوری، آشفتگی فکری، آشفتگی روانی، افکار خودکشی
-
259
-
146
-
1402/12/17
-
1403/01/19
-
1403/02/02