#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

اثربخشی آموزش تاب آوری روانی بر کاهش افکار خودکشی، آشفتگی روانی و آشفتگی فکری دانش آموزان دختر کنکوری
دوره 7، شماره 71، فروردین 1403، صفحات 128 - 143
نویسندگان : ادیبه محمدی* 1 ، عبد الوهاب محمدی 2 ، مریم السادات سپیده دم 3 ، ستار محمدی 4

1 کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی تهران

2 کارشناسی مددکاری دانشگاه پیام نور مرکز مهاباد

3 کارشناس ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

4 کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه تربیت معلم کرمانشاه

چکیده :
هدف از اين پژوهش، اثربخشی آموزش تاب آوری روانی بر آشفتگی فکری ، آشفتگی روانی و افکار خودکشی دانش آموزان دختر کنکوری شهر کرمانشاه بود. طرح پژوهش، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. حجم نمونه 40 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش تصادفي ساده انتخاب شدند.20 نفر به گروه آزمايش و 20 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي افکار خودکشی، آشفتگی روانی و آشفتگی فکری بود. گروه آزمايش در طول ده جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش تاب آوری دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد.یافته‌ها نشان داد که بين آزمودنی‏های گروه آزمايش و كنترل از لحاظ پس -آزمون ابعاد آشفتگی فکری با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته (آشفتگی فکری ) ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 61/0 درصد تفاوت دو گروه مربوط به برنامه آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون آشفتگی روانی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی آشفتگی روانی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 1/75 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است. نتایج مؤید آن بود كه بين گروه هاي آزمايش و كنترل از لحاظ پس آزمون افکار خودکشی با كنترل پيش آزمون تفاوت معناداري وجود دارد. بر اين اساس مي توان گفت كه تفاوت معناداري حداقل در يكي از متغيرهاي وابسته یعنی افکار خودکشی ايجاد شده است و ضريب تأثیر نشان مي دهد كه 9/66 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمايشي است.
کلمات کلیدی :
آموزش تاب آوری، آشفتگی فکری، آشفتگی روانی، افکار خودکشی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهاقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولاستراتژی های کسب و کارسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردشفافيت گزارشگري مالياقلام تعهديتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریشرکت میهن شهر کرمانشاهعملکرد استراتژيکساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیرضایتمندی مشتریشناسایی نام تجاریموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرقرارداد الکترونیکیچندرسانهریاضیرضايت شغليپرستاراننوسانات دارایی های نقدیانعطاف پذیری مالیورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیستبعیض مالیاتیمرصاد العباداسوه گراییعدالتهفت وادی عشقوکالتماهیتزنان شاغلحل مسئلهزنانمشارکتهنرنمایشچهارمانگيزشادریسمغربجامع قرویینسکه علی (ع)خودگوییفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودفارابیبیکاریجرمتورمتئوری بازیزنمشترکات فرهنگیفقهاجتهادتونسفقه مالکیاسلامیهودیتمسیحیتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارواحد یزدجبراناعتمادتعهدفرآیندرضایتباباجانییارسانقلخانیامینعباسیاندولتمهدیممالیکمهدویتمخزنکاستاصقلیهگیلانارزیابیرفتارتمدناروپا سارتناسپانیاصفویهتنبیهAHPتدریسجرحانتحالتبلیغاتمتونرتجناسمثلثاتهوشافریقیهقدرترماننقدحقوقمعلمکُـلبفکرذکرحکایتپیرسمبیعکتابگنبدصحنفرمآرامصحتنقاشیگلفولکلورمنابعفهمبداءنمازقبضمُثلارقامنفاقتابومحلهتاثیرحماسهترسپیریعربآتناامیدسوریهحمایتآرسرندحجچینجنگثبتعقدماربیعتنجاتمکشهولبهعدهنشوزمعاددیندنیادعاقمتغییركاراَفحشمالیزوج معسرسنتتوبههرستمرزاقلیمترازمتهمقصهشعرشبالثیاضرردیو
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !