بررسی رابطه رهبری اخلاقی و رهبری فضیلتگرای مدیران با تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی
دوره 7، شماره 78، آبان 1403، صفحات 39 - 49
1 کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد قم
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
3 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
4 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اخلاقی و رهبری فضیلتگرای مدیران با تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی شهر بروجرد بوده است. این تحقیق از نظر هدف، روش و نوع کاربردی، توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری را کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر بروجرد در سال تحصیلی 1402ـ1401 با تعداد 869 نفر، تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 265 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد رهبری اخلاقی دی هاق و دن هارتگ (2008) با پایایی (82/0)، رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت (2015) پایایی (89/0) و تعهد عاطفی آلن و مایر (1990) پایایی(74/0) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss26 آزمون پیرسون و رگرسیون چند متغیره بکار گرفته شد. نتایج نشان داد بین مؤلفه های رهبری اخلاقی مدیران و مولفه های رهبری فضیلت گرا با تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی بر اساس رهبری اخلاقی مدیران و مولفه های آن (به جز مؤلفه تسهیم قدرت با مقدار 021/0- =B) قابل پیش بینی است. همچنین،تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی بر اساس رهبری فضیلت گرای مدیران و مولفه های آن (به جز عدالت) که با مقدار 013/0- = B قابل پیش بینی می باشند. در نتیجه مدیران مدارس ابتدایی می توانند با بکارگیری درست و تقویت رهبری اخلاقی و رهبری فضیلت گرا به پیش بینی و ایجاد تعهد عاطفی عمیق و پایدار در بین معلمان بپردازند.
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری اخلاقی و رهبری فضیلتگرای مدیران با تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی شهر بروجرد بوده است. این تحقیق از نظر هدف، روش و نوع کاربردی، توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری را کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهر بروجرد در سال تحصیلی 1402ـ1401 با تعداد 869 نفر، تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 265 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند، از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامهی استاندارد رهبری اخلاقی دی هاق و دن هارتگ (2008) با پایایی (82/0)، رهبری فضیلت گرا وانگ و هکت (2015) پایایی (89/0) و تعهد عاطفی آلن و مایر (1990) پایایی(74/0) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss26 آزمون پیرسون و رگرسیون چند متغیره بکار گرفته شد. نتایج نشان داد بین مؤلفه های رهبری اخلاقی مدیران و مولفه های رهبری فضیلت گرا با تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی بر اساس رهبری اخلاقی مدیران و مولفه های آن (به جز مؤلفه تسهیم قدرت با مقدار 021/0- =B) قابل پیش بینی است. همچنین،تعهد عاطفی معلمان مدارس ابتدایی بر اساس رهبری فضیلت گرای مدیران و مولفه های آن (به جز عدالت) که با مقدار 013/0- = B قابل پیش بینی می باشند. در نتیجه مدیران مدارس ابتدایی می توانند با بکارگیری درست و تقویت رهبری اخلاقی و رهبری فضیلت گرا به پیش بینی و ایجاد تعهد عاطفی عمیق و پایدار در بین معلمان بپردازند.
کلمات کلیدی :
تعهد عاطفی، رهبری اخلاقی، رهبری فضیلت گرا، معلمان
تعهد عاطفی، رهبری اخلاقی، رهبری فضیلت گرا، معلمان
-
34
-
4
-
1403/05/20
-
1403/06/11
-
1403/09/01