


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره88
-
تعداد مقالات2,926
-
تعداد نویسندگان5,150
-
مقالات پذیرش شده992
-
مقالات رد شده1,934
-
درصد پذیرش33.9%
-
درصد عدم پذیرش66.1%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,662,170
تحلیلی تطبیقی بر مبانی و مفاهیم حق پخش رویدادهای ورزشی
دوره 3، شماره 24، اردیبهشت 99، صفحات 61 - 72
1- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران * mshams.lawyer@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، گروه حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران * rafiee.hesam@gmail.com
چکیده :
مقاله حاضر به تحلیل مبانی و مفاهیم حق پخش رویدادهای ورزشی پرداخته است. از لحاظ حقوقی قرارداد پخش ورزشی، براي باشگاه و نهادهاي ذينفع در یک ورزش این حق را ایجاد می کند که در قبال پخش برنامه ورزشی آن ها در رادیو و تلویزیون به صورت زنده، حق پخش دریافت نماید. یافته هاي تحقيق حاکیست که در ایران حق پخش منحصراً در اختیار صدا و سیما می باشد؛ لذا حق پخش رویدادهاي ورزشی توسط صدا و سیما در مقابل پخش مسابقات ورزشی به سازمان لیگ هاي ورزشی پرداخت می گردد. میزان حق پخش مسابقات ورزشی به سازمان لیگ بر اساس بررسی هاي دقيق کارشناسی با توجه به عواملی نظیر میزان مسابقات و تعداد دفعات پخش مسابقات، میزان بیننده ها، سود ناشی از پخش و تبلیغات بازرگانی در هنگام پخش مسابقات محاسبه می گردد. طبق اصل چهل و چهار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پخش رادیو و تلویزیونی در انحصار بخش دولتی قرار دارد، به عبارت دیگر، در ایران بخش خصوصی مجاز به فعالیت پخش رادیو تلویزیونی نیست. براي حل این مشکل با نگاهی به کشورهای دیگر می توان پخش تلویزیونی را در قالب مالکیت معنوي به عنوان یک حق به رسمیت شناخت. زیرا ورزش نیز مانند دیگر حوزه ها و صنایع محصول و خدماتی تولید می کند که همانند صنایع دیگر داراي محصول و کالایی است که ممکن است مبتنی بر مهارت، فکر و چه بسا شهرت باشد.
کلمات کلیدی :