ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برسلامت روانی دانش آموزان پسر تیزهوش
دوره 6، شماره 65، مهر 1402، صفحات 1 - 14
نویسندگان : فرنگیس دمهری 1 ، محسن سعید منش 2 ، مهدی ولی زاده پورکانی* 3

1 استاد گروه روان شناسی دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران

2 استاد گروه روان شناسی دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک ونوجوان، دانشگاه علم وهنر یزد، ایران

چکیده :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر تیزهوش بود. روش: در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول دبیرستان تیزهوشان شهر بابک در سال تحصیلی 98-1397 بود. بنابراین پس از اجرای اولیه‌ پرسشنامه،30 نفر که نمرات بیشتری در سلامت روان برخوردار بودند از جامعه آماری پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، مداخله آموزش فنون ذهن آگاهی در فاصله پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علايم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی تاثیر معناداری دارد (1/0 P<). نتیجه گیری: آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را می توان بعنوان مداخله ای موثر در ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانی در دانش آموزان تیزهوش دانست.
کلمات کلیدی :
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، سلامت روانی، تیزهوش
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !