تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر افکار خودکشی و احساس ناامیدی نوجوانان
دوره 7، شماره 79، آذر 1403، صفحات 77 - 87
1 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
2 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3 کارشناس ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان
چکیده :
هدف از اين پژوهش، مقایسه تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر افکار خودکشی و احساس ناامیدی نوجوانان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر شهر نورآباد بود که تعداد آنها در سال 1403 بودند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر (دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم) شهر نورآباد بود.از بین جامعه آماری تعداد 30 نفر بطور خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه 15 نفر (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) گمارده شدند. پرسشنامه های مورد استفاده افکار خودکشی بک (1996) و احساس ناامیدی بک (1996) بودند. نتایج سطوح معناداری همه آزمون ها بیانگر آن است که بین افکار خودکشی و احساس ناامیدی در مرحله پس آزمون در بین دو گروه¬های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس آزمون در متغیر افکار خودکشی و احساس ناامیدی (به ترتیب 63/18 و 85/65) نسبت به گروه گواه (به ترتیب 55/15 83/59) به طور معناداری کاهش یافته است. آموزش مدیریت هیجان به عنوان روش مؤثر در کاهش احساس ناامیدی نوجوانان تأثیر بسزایی داشته است. لذا داشتن توان هایی در تنظیم هیجان در زندگی نقش مهم و غیرقابل انکاری در کاهش احساس ناامیدی و مقابله مؤثر با حوادث و رویدادهای زندگی دارد. آموزش مدیریت هیجان تلاش دارد با گسترش پردازش هیجانی افراد، تغییرات درمانی را در آنها ایجاد کند.
هدف از اين پژوهش، مقایسه تاثیر آموزش مدیریت هیجان بر افکار خودکشی و احساس ناامیدی نوجوانان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر شهر نورآباد بود که تعداد آنها در سال 1403 بودند. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر (دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم) شهر نورآباد بود.از بین جامعه آماری تعداد 30 نفر بطور خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در دو گروه 15 نفر (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) گمارده شدند. پرسشنامه های مورد استفاده افکار خودکشی بک (1996) و احساس ناامیدی بک (1996) بودند. نتایج سطوح معناداری همه آزمون ها بیانگر آن است که بین افکار خودکشی و احساس ناامیدی در مرحله پس آزمون در بین دو گروه¬های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین نمرات گروه آزمایشی در پس آزمون در متغیر افکار خودکشی و احساس ناامیدی (به ترتیب 63/18 و 85/65) نسبت به گروه گواه (به ترتیب 55/15 83/59) به طور معناداری کاهش یافته است. آموزش مدیریت هیجان به عنوان روش مؤثر در کاهش احساس ناامیدی نوجوانان تأثیر بسزایی داشته است. لذا داشتن توان هایی در تنظیم هیجان در زندگی نقش مهم و غیرقابل انکاری در کاهش احساس ناامیدی و مقابله مؤثر با حوادث و رویدادهای زندگی دارد. آموزش مدیریت هیجان تلاش دارد با گسترش پردازش هیجانی افراد، تغییرات درمانی را در آنها ایجاد کند.
کلمات کلیدی :
آموزش مدیریت هیجان، افکار خودکشی، احساس ناامیدی، نوجوانان
آموزش مدیریت هیجان، افکار خودکشی، احساس ناامیدی، نوجوانان
-
15
-
2
-
1403/05/10
-
1403/07/22
-
1403/09/01