اثر بخشی برنامه آموزشی مديريت خشم بر خودتوانمندی و كاهش پرخاشگری دانش آموزان سوم دبيرستان شهر چالوس
دوره 6، شماره 62، تیر 1402، صفحات 138 - 146
1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی واحد چالوس
2 دانشجوی کاردانی آموزش ابتدایی واحد چالوس
3 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی واحد چالوس
چکیده :
مقدمه: در مدارس خشم مفرط با نقص در عملکرد تحصیلی، مشکلات رفتاری، بیگانگی با همسالان و مشکلات جسمی و روانی همراه بوده است. روش: در ابتدا پرسشنامه خودتوانمندی درک شده موریس و پرخاشگری باس و پری در بین 499 دانش آموز مقطع دبيرستان شهر چالوس توزیع شد.برنامه آموزش مديريت خشم به عنوان عامل آزمايشي برای 28 نفر از اعضای گروه آزمايش ارائه شد. 3 مهارت مدیریت خشم ،مدیریت استرس و آموزش قاطعیت همراه با طراحی کتابچه و پوستر به مدت دو ماه در 6 جلسه آموزشی آموزش داده شد. جهت ارزشیابی جلسات، برگه های کار (worksheet) به دانش آموزان داده شد. سناریوهایی نیز جهت نهادینه شدن آموخته های دانش آموزان عنوان شد.پرسشنامه خشم اسپیلبرگر به عنوان ارزشیابی جلسات آموزشی مدیریت خشم استفاده شد.از آزمون t زوجی جهت تحلیل دادها استفاده شد. يافته ها: میانگین های دو گروه در نمره های پس آزمون تفاوت معنا دار داشت. میانگین نمرات دانش آموزان گروه مداخله در زمینه پرخاشگری به طور معنادار کاهش و در زمینه خودتوانمندی و کنترل خشم به طور معنا دار افزایش یافته بود. نتیجه گیری :اجراي برنامه آموزش مديريت خشم ميتوان مهارتهاي آزمودنيها را در زمینه کنترل خشم و افزایش خودتوانمندی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی افزایش دهد و از رفتار های ناسازگارانه جلوگیری نماید.
مقدمه: در مدارس خشم مفرط با نقص در عملکرد تحصیلی، مشکلات رفتاری، بیگانگی با همسالان و مشکلات جسمی و روانی همراه بوده است. روش: در ابتدا پرسشنامه خودتوانمندی درک شده موریس و پرخاشگری باس و پری در بین 499 دانش آموز مقطع دبيرستان شهر چالوس توزیع شد.برنامه آموزش مديريت خشم به عنوان عامل آزمايشي برای 28 نفر از اعضای گروه آزمايش ارائه شد. 3 مهارت مدیریت خشم ،مدیریت استرس و آموزش قاطعیت همراه با طراحی کتابچه و پوستر به مدت دو ماه در 6 جلسه آموزشی آموزش داده شد. جهت ارزشیابی جلسات، برگه های کار (worksheet) به دانش آموزان داده شد. سناریوهایی نیز جهت نهادینه شدن آموخته های دانش آموزان عنوان شد.پرسشنامه خشم اسپیلبرگر به عنوان ارزشیابی جلسات آموزشی مدیریت خشم استفاده شد.از آزمون t زوجی جهت تحلیل دادها استفاده شد. يافته ها: میانگین های دو گروه در نمره های پس آزمون تفاوت معنا دار داشت. میانگین نمرات دانش آموزان گروه مداخله در زمینه پرخاشگری به طور معنادار کاهش و در زمینه خودتوانمندی و کنترل خشم به طور معنا دار افزایش یافته بود. نتیجه گیری :اجراي برنامه آموزش مديريت خشم ميتوان مهارتهاي آزمودنيها را در زمینه کنترل خشم و افزایش خودتوانمندی تحصیلی، اجتماعی و هیجانی افزایش دهد و از رفتار های ناسازگارانه جلوگیری نماید.
کلمات کلیدی :
پرخاشگری، خشم، خودتوانمندی
پرخاشگری، خشم، خودتوانمندی
-
517
-
376
-
1402/02/24
-
1402/03/09
-
1402/04/31