بررسی اثرات اخلاق و مدیریت عملکرد بر عملکرد سازمانی در دانشگاه تبریز
دوره 7، شماره 78، آبان 1403، صفحات 50 - 65
1 کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی
2 کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
3 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی - مدیریت تحول
چکیده :
بهبود خدمات عمومی از دیرباز مورد توجه محققان و سیاستمداران بوده است. بخش بزرگی از ادبیات نشان میدهد که مدیریت نقش مهمی در عملکرد سازمانی ایفا میکند. اگر چه عوامل مدیریتی و سازمانی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفتهاند، اما به نظر می رسد اثرات اخلاق و مدیریت عملکرد بر عملکرد سازمانی به ندرت مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری از محققان عملکرد سازمانی را با یک جعبه سیاه مقایسه میکنند و آن را درجه اول به عنوان بهرهوری سازمانی تعریف میکنند. با این حال، عملکرد سازمانی در بخش عمومی از این بُعد محدود فراتر میرود. با توجه به اهمیت مسئله، در این مطالعه به تبعیت از مطالعه خالتر و مون (2021)، به طور تجربی اثرات اخلاق، مدیریت عملکرد و رهبری تحولآمیز را بر عملکرد سازمانی در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. تجزيه و تحليل يافتههاي حاصل از پرسشنامه در دو سطح توصيفي و استنباطي پرداخته شده است. در میان پاسخدهندگان تعداد 116 نفر مرد و 50 نفر زن بودند، بيشترين فراواني مربوط به افراد داراي تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر است که شامل 86 نفر است و 7/59 درصد حجم نمونه را تشکيل ميدهند. نتایج موید آن است، مدیرانی که میخواهند عملکرد سازمانی خود را از طریق تشویق عملکرد اخلاقی و تعهد سازمانی افزایش دهند، باید جو اخلاقی خود را بهبود بخشیده و رهبری تحولآفرین خود را به نمایش بگذارند، اخلاق غیررسمی میتواند یک روش مؤثر برای بهبود نتایج فردی و سازمانی از طریق جلوگیری از نگرشهای مخرب و انگیزه دادن به کارمندان برای هدفگرایی در جهت اهداف سازمانی باشد. همچنین نتایج نشان میدهد که رهبری تحولآمیز یک عامل مهم در تعهد سازمانی و همچنین عملکرد اخلاقی سازمان است. در نهایت، نتایج این مطالعه نشان میدهد که عملکرد اخلاقی و تعهد سازمانی در یک سازمان بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد، که اهمیت مدیریت اصول اخلاقی در سازمانهای دولتی را نه تنها برای عملکرد اخلاقی بلکه برای عملکرد سازمانی نشان میدهد.
بهبود خدمات عمومی از دیرباز مورد توجه محققان و سیاستمداران بوده است. بخش بزرگی از ادبیات نشان میدهد که مدیریت نقش مهمی در عملکرد سازمانی ایفا میکند. اگر چه عوامل مدیریتی و سازمانی به طور گسترده مورد توجه قرار گرفتهاند، اما به نظر می رسد اثرات اخلاق و مدیریت عملکرد بر عملکرد سازمانی به ندرت مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری از محققان عملکرد سازمانی را با یک جعبه سیاه مقایسه میکنند و آن را درجه اول به عنوان بهرهوری سازمانی تعریف میکنند. با این حال، عملکرد سازمانی در بخش عمومی از این بُعد محدود فراتر میرود. با توجه به اهمیت مسئله، در این مطالعه به تبعیت از مطالعه خالتر و مون (2021)، به طور تجربی اثرات اخلاق، مدیریت عملکرد و رهبری تحولآمیز را بر عملکرد سازمانی در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفته است. تجزيه و تحليل يافتههاي حاصل از پرسشنامه در دو سطح توصيفي و استنباطي پرداخته شده است. در میان پاسخدهندگان تعداد 116 نفر مرد و 50 نفر زن بودند، بيشترين فراواني مربوط به افراد داراي تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر است که شامل 86 نفر است و 7/59 درصد حجم نمونه را تشکيل ميدهند. نتایج موید آن است، مدیرانی که میخواهند عملکرد سازمانی خود را از طریق تشویق عملکرد اخلاقی و تعهد سازمانی افزایش دهند، باید جو اخلاقی خود را بهبود بخشیده و رهبری تحولآفرین خود را به نمایش بگذارند، اخلاق غیررسمی میتواند یک روش مؤثر برای بهبود نتایج فردی و سازمانی از طریق جلوگیری از نگرشهای مخرب و انگیزه دادن به کارمندان برای هدفگرایی در جهت اهداف سازمانی باشد. همچنین نتایج نشان میدهد که رهبری تحولآمیز یک عامل مهم در تعهد سازمانی و همچنین عملکرد اخلاقی سازمان است. در نهایت، نتایج این مطالعه نشان میدهد که عملکرد اخلاقی و تعهد سازمانی در یک سازمان بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد، که اهمیت مدیریت اصول اخلاقی در سازمانهای دولتی را نه تنها برای عملکرد اخلاقی بلکه برای عملکرد سازمانی نشان میدهد.
کلمات کلیدی :
اخلاق، مدیریت عملکرد، عملکرد سازمانی، دانشگاه تبریز
اخلاق، مدیریت عملکرد، عملکرد سازمانی، دانشگاه تبریز
-
41
-
3
-
1403/04/11
-
1403/06/18
-
1403/09/01