#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

رابطه سرمایه‌های روانشناختی و سلامت اجتماعی با بهره‌وری معلمان
دوره 4، شماره 38، تیر 1400، صفحات 191 - 182
نویسندگان : قدرت اله نظری 1 ، عبدالجلال توماج* 2 ، سیدسعید حسینی 3 ، شیرین پورقاز 4

1 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور گرگان، گلستان، ایران

3 کارشناسی ارشد زیست شناسی، دانشگاه آزاد گرگان، گلستان، ایران

4 دانشجوی کارشناسی علوم‌تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) گرگان، گلستان، ایران

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه‌های روانشناختی و سلامت اجتماعی معلمان با بهره‌وری آنان است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی استان گلستان است که با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌‌ای یکی از شهرستان‌ها به صورت تصادفی انتخاب شد (شهرستان آق قلا) سپس از بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان به صورت تصادفی 300 معلم به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های هرسی گلداسمیت (1982)، سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و سلامت اجتماعی صفاری‌نیا (1393) است. روایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان و کارشناسان حوزه روانشناسی و علوم اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت که پس از اعمال اصلاحات جزیی مورد تایید نهایی قرار و پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب 72/0، 74/0 و 71/0 بدست آمد که نشان از پایایی مطلوب پرسشنامه دارد. یافته‌های پژوهش نشان داد بین سرمایه‌های روانشناختی و سلامت اجتماعی معلمان با مولفه‌های بهره‌وری (توانایی، وضوح، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط) آنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بدین معنا که هر چه معلمان از سرمایه‌های روانشناختی و سلامت اجتماعی بالاتری برخوردار باشند بهره‌وری آنان بیشتر خواهد بود و در نتیجه موجب افزایش یادگیری دانش‌آموزان و تحقق اهداف آموزش و پرورش می‌گردد. لذا پیشنهاد می‌شود در جهت شناسایی عوامل موثر بر بهره‌وری معلمان به عنوان رکن نظام آموزشی و ارتقا سرمایه‌های روانشناختی و بهبود سلامت اجتماعی معلمان برنامه‌ریزی گردد.
کلمات کلیدی :
سرمایه‌های روانشناختی، سلامت اجتماعی، بهره‌وری معلمان
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیگرایش به هدفبهبود عملکردصورت هاي مالي تلفيقياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت زمانگراتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعملکرد سازمانیعملکرد استراتژيکساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیموبایلنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرحسابداري مدیریت استراتژیکحسابداری رقابتیچندرسانهریاضیرضايت شغليپرستارانورزشارزشبرندپرسپولیسدیوانسالاری اسلامیتمدن اسلامیمرصاد العباداسوه گراییعدالتعطار نیشابوریشعر تمثیلیمنطق الطیروکالتماهیتادبیات آیندهنواحی صنعتیشهرك صنعتی سپهرزنانهنرنمایشچهارمافت تحصيليانگيزشدوره ابتداییادریسمغربخودگوییتاب آوریفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودابن سینافارابیابن باجهبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامیهودیتمسیحیتزرتشتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارواحد یزدجبراناعتمادتعهدفرآیندرضایتادبیاتقلخانیامیندولتمهدیموحدینبحرانمخزنکاستاصقلیهگیلانرفتارتمدناروپا اسپانیاهرمزصفویهتنبیهمدارسفرهنگجرحمتونفرا تحلیلدرمانرتطوایفجناسقدرترماننقدوكيلمعلمکُـلبعرفانفکرذکرمبیعامنیتکتابصحنفرمآرامعشقپایه اولگلمنابعفهمرادیوبداءنمازسلامتدروغنفاقتابونکاحآتناذنابهامیدخلعفقهیرندمحتسبحجچینفئودالجلوهجنگثبتگناهماربیعتمحبتمکشهولبهتسننهدفتدلیسعدهدیندنیابازیقولدعاتحمیدیهقمسنتکلماتاردنپیترزتغذیهمرزمصرمجرممدلکمیمتهمشبمغانشامادرالثیاضررمبانی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !