بررسی جایگاه پارادایمهای طبقهبندی علوم در نظامهای سازماندهی دانش
دوره 4، شماره 36، اردیبهشت 1400، صفحات 39 - 22
1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران-سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس سازماندهی مطبوعات
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور
چکیده :
روند رشد و توسعهی فناوری و کاربردهای آن در ابزارهای سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات امروزه جایگزین روشهای سنتی سازماندهی شده است. ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرحهای ردهبندی، سرعنوانهای موضوعی و اصطلاحنامهها هستند که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شدهاند، با توجه به تغییرات گسترده فناوری این ابزارها به شکل الکترونیکی تحول یافتهاند و تلاش میشود تا با محیطهای جدید همخوان گردند. در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاههای مطرح و تأثیرگذار درحوزه سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت بهکارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تأکید و نظامهای سازماندهی دانش از قبیل وب معنایی، هستیشناسی و نظام ساده سازماندهی دانش و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی را بررسی کند.
روند رشد و توسعهی فناوری و کاربردهای آن در ابزارهای سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات امروزه جایگزین روشهای سنتی سازماندهی شده است. ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرحهای ردهبندی، سرعنوانهای موضوعی و اصطلاحنامهها هستند که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شدهاند، با توجه به تغییرات گسترده فناوری این ابزارها به شکل الکترونیکی تحول یافتهاند و تلاش میشود تا با محیطهای جدید همخوان گردند. در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاههای مطرح و تأثیرگذار درحوزه سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت بهکارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تأکید و نظامهای سازماندهی دانش از قبیل وب معنایی، هستیشناسی و نظام ساده سازماندهی دانش و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی را بررسی کند.
کلمات کلیدی :
دانش، نظام سازماندهی دانش، فناوری، وب معنایی، هستیشناسی، طبقهبندی، طرحهای ردهبندی
دانش، نظام سازماندهی دانش، فناوری، وب معنایی، هستیشناسی، طبقهبندی، طرحهای ردهبندی