ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی جایگاه پارادایم‌های طبقه‌بندی علوم در نظام‌های سازماندهی دانش
دوره 4، شماره 36، اردیبهشت 1400، صفحات 39 - 22
نویسندگان : جمیله جهانی* 1 ، فائزه دلقندی 2

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران-سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس سازماندهی مطبوعات

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور

چکیده :
روند رشد و توسعه‌ی فناوری و کاربردهای آن در ابزارهای سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات امروزه جایگزین روش‌های سنتی سازماندهی شده است. ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرح‌های رده‌بندی، سرعنوان‌های موضوعی و اصطلاحنامه‌ها هستند که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شده‌اند، با توجه به تغییرات گسترده فناوری این ابزارها به شکل الکترونیکی تحول یافته‌اند و تلاش می‌شود تا با محیط‌های جدید همخوان گردند. در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاه‌های مطرح و تأثیرگذار درحوزه سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت به‌کارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تأکید و نظام‌های سازماندهی دانش از قبیل وب معنایی، هستی‌شناسی و نظام ساده سازماندهی دانش و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی را بررسی کند.
کلمات کلیدی :
دانش، نظام سازماندهی دانش، فناوری، وب معنایی، هستی‌شناسی، طبقه‌بندی، طرح‌های رده‌بندی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !