#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی جایگاه پارادایم‌های طبقه‌بندی علوم در نظام‌های سازماندهی دانش
دوره 4، شماره 36، اردیبهشت 1400، صفحات 39 - 22
نویسندگان : جمیله جهانی* 1 ، فائزه دلقندی 2

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور خراسان رضوی، مشهد، ایران-سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، کارشناس سازماندهی مطبوعات

2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه پیام نور

چکیده :
روند رشد و توسعه‌ی فناوری و کاربردهای آن در ابزارهای سازماندهی دانش و بازیابی اطلاعات امروزه جایگزین روش‌های سنتی سازماندهی شده است. ابزارهای سنتی سازماندهی دانش از قبیل طرح‌های رده‌بندی، سرعنوان‌های موضوعی و اصطلاحنامه‌ها هستند که عمدتا برای محیط چاپی طراحی شده‌اند، با توجه به تغییرات گسترده فناوری این ابزارها به شکل الکترونیکی تحول یافته‌اند و تلاش می‌شود تا با محیط‌های جدید همخوان گردند. در این مقاله با بررسی تحلیلی و مرور تحول دیدگاه‌های مطرح و تأثیرگذار درحوزه سازماندهی دانش تلاش شده تا بر ضرورت به‌کارگیری ابزارهای نوین سازماندهی دانش تأکید و نظام‌های سازماندهی دانش از قبیل وب معنایی، هستی‌شناسی و نظام ساده سازماندهی دانش و نقش آنها در فرایند سازماندهی، ذخیره و بازیابی را بررسی کند.
کلمات کلیدی :
دانش، نظام سازماندهی دانش، فناوری، وب معنایی، هستی‌شناسی، طبقه‌بندی، طرح‌های رده‌بندی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریمعملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریانمسئولیت اجتماییبرون سپاریشرکت میهن شهر کرمانشاهسيستم هاي اطلاعاتي مديريتشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیرضایتمندی مشتریموبایلنادرپوررحمانیشعر معاصرعملکرد مالیچندرسانهریاضیرضايت شغليپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیستمدن اسلامینظام مالیاتیمرصاد العباداسوه گراییرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیمنطق الطیروحدت وجودوکالتماهیتعمل حقوقیعمل مادیادبیات آیندهزنانشادکامیمشارکتسود خالصهنرنمایشچهارمانگيزشتفکرسیستمیادریسمغربخودگویینگرش های دینیفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودابن سینافارابیابن طفیلابن رشداشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلاممسیحیتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارجبراناعتمادتعهدپژوهش کیفیرضایتادبیاتقلخانیامیندولتمهدیحفصیانمخزنکاستاپذیرشتمدنفلسفه اروپا پرتغالاسپانیاهرمزصفویهتنبیهAHPجرحتبلیغاتمتونهردنگیدرمانرتمثلثاترماننقدفکرذکرحکایتخودروتسلیممبیعخوش بینیگنبدصحنفرمآرامصحتگللغتنامهطبیعتخیانتفهمرادیوبداءنمازقبضافلاطونمُثلدروغتقلیدتابومحلهتاثیرترسسالمندتولیدذنابهتقریرعبدریرندحجچینجلوهجنگصلحثبتعقدشیرهمارهدفعدهنشوزدیندنیانفقهدعاقمرؤیاحجیتخشمآثارغربكارسنتتوبهمدلتعزیراسترشبمغقضاءانشامادرسودضرّشامزهدتوجهزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !