


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,934
-
تعداد نویسندگان5,131
-
مقالات پذیرش شده1,000
-
مقالات رد شده1,934
-
درصد پذیرش34.08%
-
درصد عدم پذیرش65.92%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,622,941
تفسیر تطبیقی آیه انذار از منظر علّامه طباطبایی و ابن تیمیّه
دوره 4، شماره 43، آذر 1400، صفحات 104 - 91
1- طلبه
2- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،
3- دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، پژوهشگر مطالعات اسلامی و مدرس دانشگاه
چکیده :
ولایت از جمله مقاماتی است که شیعه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به پیروی از آن حضرت و ائمه اهل بیت (ع) آن را حق مسلم امیر المؤمنین «علی بن ابی طالب» می دانند. رسول گرامی اسلام (ص) در روزهای متعددی از جمله يوم الانذار و غدیر خم از جانب خداوند متعال مأمور اعلام این مطلب بودند. ، بيشك عليبنابيطالب (پس از پيغمبر اكرم) والامقامترين انساني است كه پا به عرصة وجود گذاشته، كه بهفرمودة نبي مكرم، جز خداوند متعال و وجود مبارك حضرتش، کسي او را بهحقيقت نشناخته است. آیه ای که بر پیامبر خدا نازل شده و به انذار خویشان نزدیکش دستور داده است، آیه وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ است. انذار به معنای ترساندن و در اصطلاح به هشدار دادنی که مایه ترس است گفته میشود. پیامبران طی مأموریت الهی خود از ابزارهای گوناگونی چون انذار و تبشیر برای ارشاد و برانگیختن مردم به سوی بعضی از كارها و اجتناب دادن آنان از برخی دیگر بهره بردهاند. پیامبر رسالت خود را در سه مرحله به اجرا گذاشتند و آن را با دعوت خویشاوندان نزدیكش آغاز نمود چراکه وقتی مردم مشاهده كنند الگویشان (پیامبر) و خویشاوندان نزدیكش پیش از همه مورد انذار پروردگار هستند، آنها نیز به راحتی به حقانیت پیامبر و رسالتش ایمان میآورند. آیه انذار از ادله محکم ولایت علی می¬باشد و روایات معتبر از فریقین بر این امر دلالت می کنند. ولی نویسندگان مکتب بنی امیه با جعل روایات ساختگی خواسته اند دلالت آیه را از ولایت منحرف کنند.
کلمات کلیدی :