ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

تفسیر تطبیقی آیه انذار از منظر علّامه طباطبایی و ابن تیمیّه
دوره 4، شماره 43، آذر 1400، صفحات 104 - 91
نویسندگان : سیران کریم پور 1، محمّدمهدی کریمی نیا* 2، مجتبی انصاری مقدم 3
1- طلبه
2- استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم،
3- دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه میبد، پژوهشگر مطالعات اسلامی و مدرس دانشگاه
چکیده :
ولایت از جمله مقاماتی است که شیعه پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) به پیروی از آن حضرت و ائمه اهل بیت (ع) آن را حق مسلم امیر المؤمنین «علی بن ابی طالب» می دانند. رسول گرامی اسلام ‏(ص) ‏در روزهای متعددی از جمله يوم الانذار و غدیر خم از جانب خداوند متعال مأمور اعلام این مطلب بودند. ، بي‌شك علي‌بن‌ابي‌طالب (پس از پيغمبر اكرم) والامقام‌ترين انساني است كه پا به عرصة‌ وجود‌ گذاشته‌، كه به‌فرمودة نبي مكرم، جز خداوند متعال و وجود مبارك حضرتش، کسي‌ او‌ را به‌حقيقت نشناخته است. آیه ای که بر پیامبر خدا نازل شده و به انذار خویشان نزدیکش دستور داده است، آیه وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ است. انذار به معنای ترساندن و در اصطلاح به هشدار دادنی که مایه ترس است گفته می‌شود. پیامبران طی مأموریت الهی خود از ابزارهای گوناگونی چون انذار و تبشیر برای ارشاد و برانگیختن مردم به سوی بعضی از كارها و اجتناب دادن آنان از برخی دیگر بهره برده‌اند. پیامبر رسالت خود را در سه مرحله به اجرا گذاشتند و آن را با دعوت خویشاوندان نزدیكش آغاز نمود چراکه وقتی مردم مشاهده كنند الگویشان (پیامبر) و خویشاوندان نزدیكش پیش از همه مورد انذار پروردگار هستند، آن‌ها نیز به راحتی به حقانیت پیامبر  و رسالتش ایمان می‌آورند. آیه انذار از ادله محکم ولایت علی می¬باشد و روایات معتبر از فریقین بر این امر دلالت می کنند. ولی نویسندگان مکتب بنی امیه با جعل روایات ساختگی خواسته اند دلالت آیه را از ولایت منحرف کنند.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریرهبری تحول آفرینمنابع انسانیسازمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیباورهای نادرستتوانبخشی شناختیتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانكاركرد خانوادهدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیرهبری فضیلت گرامعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیپاد اسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکیفیت زندگیکودک آزاریحقوق حمایتیقوانین کیفریعملکرد شغلیمدیرانهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیاختلال استرس حادخواب آلودگیصحت روانزبان آموزیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکانکارایی پوشه کار تدریسدبیرستانهای دخترانه شهرستان سیرجانعملکردحمایت دولتهنر دوره قاجارزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنارزشیابی توصیفییادگیریابتداییسازمانهاتفکر خلاقاعتیاد به اینترنتاجتماعیگوشیدانش آموزسبک های تدریسعاقلهضمانجریرهعصبهزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمبلوغمدرسهمصرشامجزیرهتاریخ جهانسیوطیهگلهابزخودکارامدی تحصیلیثبتثبت آنیثبت الکترونیکاسناد الکترونیکگرانیممالیکاقتصادسازگاریآموزشتهدیدامنیتطالبانوقفزنانانسجامتعارضغزهصلیبیعرفاتراه حسینَشامتاریخخوش بینیخودتوانمندیتقریبادیانمذاهبوحدت فقهیتکالیف درسیادبیات مللاسپانیاپرتغالمغربحفصیانموحدانلوئی نهماروپابریتانیاخلیج فارسطناب زنیتدریسخوارجفسادروایاتپیترزهرستلایحهشیعهمعلممتعلمضررضرارضرّموانععزت نفسکودکاسنادقاجارسودلذتتجرّیفقهکلامتیزهوشرنگشکلبازیمحققانتکفیرجهادجرمدستورتمرینچاقیحبسآرزوروشانگیزهخشمدیکتهاندلسادبیاتالثیازنتشیعرسانهدولتمادرناسانسانانبیاءقضاءمغمغبچهتکرارشبصبحنمادقدرتباسکاسبشکارعقلعشقهنرجایگاهشعراسترپوریمقصهحلاجتخیلحجابمتهمجامعهپهلوانشخصتعارض نقشمدلالگونقاشیایذهکره جنوبیقاچاقرمانانقاذسیاقدینذکرتوکلبهمنقطرتفسیرتوبهپلیسمعادفردیسنتتولّیتبرّیاختیارشرکتقابلنفقهزوجهزوجمالیقَسمقمجمعیتكارآثاررؤیاحجیتتغییردعادنیاعدهبیعتمارحجرندماهیتسوریهتولیدعمانپیرینکاحتاثیرمعوضگلصحنمبیعنقدرتجرحموبدتنبیهبرند
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !