بررسی رابطه ی هوش هیجانی و حمايت اجتماعی ادراک شده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه 2 شهر ری
دوره 4، شماره 36، اردیبهشت 1400، صفحات 239 - 247
1 1- کارشناس ارشد روان شناسی عمومی ( نویسنده مسئول ). تهران ، ایران .
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه 2 شهر ري می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه ی آماری شامل کلیه دختران متوسطه دوره ی اول ناحیه 2شهر ری بود و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 342 نفر از میان 4163 نفر انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه های هوش هیجانی شاته و همکاران (1998)و حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (1998) و میانگین معدل ترم اول و دوم این دانش آموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت. نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و حمایت ادراک شده با عملکرد تحصیلی رابطه همبستگی معنادار (05/0> p ، 234/0r = ) وجود دارد. و با توجه به F برابر 52/4 با سطح 05/0> p معنیدار شده است به این معنی که متغیرهای هوش هیجانی و حمایت ادراک شده به خوبی تغییرات متغیر عملکرد تحصیلی در دانش آموز دختر متوسطه دوره اول ناحیه 2 شهر ری را تبیین میکنند.و بتای(Beta) هوش هیجانی341/0 و بتای حمایت ادراک شده 212/0 دست آمده است که درسطح05/0> p معنیداراست ، بدین معنی که هوش هیجانی و حمایت ادراک شده به عنوان متغیرهای پیشبین ( مستقل ) بر عملکرد تحصیلی در دانش آموز دختر متوسطه دوره اول ناحیه 2 شهر ری موثر بوده است.
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین هوش هیجانی و حمایت اجتماعی ادراک شده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول ناحیه 2 شهر ري می باشد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه ی آماری شامل کلیه دختران متوسطه دوره ی اول ناحیه 2شهر ری بود و روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 342 نفر از میان 4163 نفر انتخاب گردید. در این پژوهش از پرسشنامه های هوش هیجانی شاته و همکاران (1998)و حمایت اجتماعی ادراک شده چندبعدی (1998) و میانگین معدل ترم اول و دوم این دانش آموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت. نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین هوش هیجانی و حمایت ادراک شده با عملکرد تحصیلی رابطه همبستگی معنادار (05/0> p ، 234/0r = ) وجود دارد. و با توجه به F برابر 52/4 با سطح 05/0> p معنیدار شده است به این معنی که متغیرهای هوش هیجانی و حمایت ادراک شده به خوبی تغییرات متغیر عملکرد تحصیلی در دانش آموز دختر متوسطه دوره اول ناحیه 2 شهر ری را تبیین میکنند.و بتای(Beta) هوش هیجانی341/0 و بتای حمایت ادراک شده 212/0 دست آمده است که درسطح05/0> p معنیداراست ، بدین معنی که هوش هیجانی و حمایت ادراک شده به عنوان متغیرهای پیشبین ( مستقل ) بر عملکرد تحصیلی در دانش آموز دختر متوسطه دوره اول ناحیه 2 شهر ری موثر بوده است.
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، حمایت اجتماعی ادراک شده، عملکرد تحصیلی.
هوش هیجانی، حمایت اجتماعی ادراک شده، عملکرد تحصیلی.
-
525
-
221
-
1399/06/12
-
1399/08/04
-
1399/11/19