ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

نقش خوش بینی و شادکامی در پیش بینی اضطراب امتحان در دانش آموزان
دوره 7، شماره 72، اردیبهشت 1403، صفحات 41 - 48
نویسندگان : کوثر احمدی 1 ، مریم مشایخ* 2 ، محدثه احمدی 3 ، رحمت اله عظیمی 4

1 کارشناسی‌ارشد، گروه روان‌شناسی اسلامی-روان‌شناسی مثبت‌گرا، واحد تهران‌‌مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استادیار، دانشکده روان‌شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، تهران، ایران.(نویسنده مسئول )

3 کارشناسی‌ارشد، گروه روان‌شناسی اسلامی-روان‌شناسی مثبت‌گرا، واحد تهران‌مرکز ، الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

4 مدرس گروه روان شناسی موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی حکیم ناصرخسرو ساوه. روان شناس بالینی و کودک و نوجوان ، مشاوره خانوده مرکز وکلا ، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه.تهران. ایران.

چکیده :
هدف این پژوهش نقش خوش بینی و شادکامی در پیش بینی اضطراب امتحان در دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم منطقه 2 تهران در نیمه اول سال تحصیلی 1403-1402، بود. جامعه آماری برابر 8597 نفر بود که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 367 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اضطراب امتحان فریدمن (1997)، خوش بینی تحصیلی اسچنن- موران و همکاران (2013) و شادکامی اکسفورد(2001) جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره قرار گرفت. نتیجه تحلیل یافته ها نشان داد که بین خوش بینی تحصیلی با اضطراب امتحان و بین شادکامی با اضطراب امتحان در دانش آموزان رابطه معکوس و معناداری در سطح (05/0P‹) وجود دارد. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نشان داد، با توجه به F برابر با 584/162 در سطح (01/0> p معنی‌دار شده است به این معنی که متغیرهای خوش بینی تحصیلی و شادکامی به خوبی تغییرات متغیر اضطراب امتحان دانش آموزان را تبیین می‌کنند و بتای(Beta) خوش بینی (590/0-) و بتای(Beta) شادکامی (263/0-) دست آمده است که درسطح (01/0> p معنی‌دار گردید، بدین معنی که خوش بینی تحصیلی و شادکامی بالا به عنوان متغیرهای پیش‌بین ( مستقل ) بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر تهران موثر بوده است.
کلمات کلیدی :
اضطراب امتحان، خوش بینی، شادکامی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریمعملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفحسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريصورت هاي مالي تلفيقياقلام تعهديحسابداری سنجش مسئولیتسود با رویکرد فعالیت در سطح ساختاریتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعملکرد سازمانیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیرضایتمندی مشتریشناسایی نام تجاریموبایلنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرمعاملات اینترنتیحسابداری مشتریجهت گیری بازارعملکرد مشتریعملکرد مالیچندرسانهریاضیپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسنظام مالیاتیگزارشگری سالانهمرصاد العبادفرهنگ سازیعدالتعطار نیشابوریوکالتماهیتعمل حقوقیعمل مادیحل مسئلهزنانهنرنمایشچهارمافت تحصيليانگيزشادریسمغربخودگوییفطرتاسلامیتربیتبانکعقودابن سینافارابیملا صدراامر سیاسیاشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونسیهودیتمسیحیتزرتشتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاخبارواحد یزدجبراناعتمادتعهدفرآیندرضایتادبیاتنگارگریامینسامانیانمهدیمهدویتبحرانمخزنشخصیتشهرداریابن حوقلگیلانرفتارتمدنفلسفه اروپا اسپانیاهرمزصفویهتنبیهAHPجرحمتونهردنگیمعلمانرتجناسقطربقدرترماننقدوكيلفکرذکرمبیعگنبدصحنفرمآرامعشقمهرباباصحتانواعگلاشعارخیانتفهمرادیوبداءنمازقرآنمعوضمُثلدروغتابومحلهتاثیرنکاحهومرپیریمصلحتمردانعربآتناتولیدتصویر بدنیذنابهدهانآرزوخلعسعادترندحجزیارتجنگثبتعقدمارهمدمولبهمنجیهدفنكاحعدهدنیانفقهدعاهزینهقمآثارزوجمالیسنتتوبهمرزایذهمتهممغضرّفسادغزهدیو
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !