#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

جایگاه ادبیات داستانی با رویکرد قصه‌ گویی در یادگیری دانش‌ آموزان
دوره 5، شماره 57، بهمن 1401، صفحات 31 - 38
نویسندگان : امیرحسین مهدی مقدم* 1 ، سحر نورآبادی 2 ، پریناز هاشمی بناب 3 ، فاطمه جعفری کلیبر 4

1 دانشجوی کارشناسی ،آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان امام رضا (ع) اندیمشک

2 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فاطمه الزهرا (ع) تبریز

3 دانشجوی کارشناسی ،آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان فاطمه الزهرا تبریز

4 دکتری زبان و ادبیات فارسی و استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز

چکیده :
داستان و قصه از ژانرهای محبوب بشر از همان دوران اولیه زندگی است. داستان خلقت بشر، داستان‌های پیامبران و... دال بر اهمیت قصه در زندگی و نقش آن در آموزش می‌باشد. قصه، آیینه‌ای است که شنونده یا خواننده خود را در آن می‌یابد.قصه منعکس کننده امیدها،ترس‌ها،شادی‌ها،غم‌ها،مصائب،شانس،خلق و خو،نگرش و اعتقادات است.قصه پاسخی است به کنجکاوی انسان و کنجکاوی یکی از ابعاد فطرت انسان است.میل ذاتی انسان به شنیدن قصه موجب شده است تا قصه گویی به عنوان یکی از روش های آموزشی و تربیتی در طول اعصار مورد توجه باشد.قصه گویی در نظام آموزشی می تواند با اشکال مختلف درسی بیامیزد،به شرطی که روی برنامه ها به خوبی فکر شده باشد و ارتباط بین بخش های آن منسجم باشد.اگر فعالیت قصه گویی توسط فردی ناتوان که با اصول قصه گویی آشنا نیست،ارائه شود؛نه تنها نمی تواند موثر واقع شود بلکه علی رغم میل فطری کودک به قصه او را از محیط قصه فراری می دهد.معلم در نقش یک قصه گوی خوب می‌تواند مهارت خوب گوش کردن و مهارت زبانی کودکان را بالا برده و با خوب تلفظ کردن،استفاده از عبارات صحیح و اصولی و خوب بیان کردن الگویی صحیح در اختیار قرار داده و تاثیرگذار باشد.گفتن قصه انگیزه یادگیری را زنده می کند و مطلب را در حافظه جای می دهد.هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ادبیات داستانی و قصه‌گویی بر یادگیری دانش آموزان است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مروری می‌باشد که برای جمع آوری آن از مقالات و منابع معتبر در این زمینه استفاده شده است.
کلمات کلیدی :
قصه، قصه گویی، یادگیری، دانش‌آموزان
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریمعملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفحسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريشفافيت گزارشگري مالياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای نتایجتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعملکرد سازمانیعدم اطمینان محیطیعملکرد استراتژيکشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمداندمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیموبایلنادرپوررحمانیشعر معاصرحسابداری رقابتیعملکرد مالیچندرسانهریاضیپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیتعریب دیوانهاتبعیض مالیاتینظام مالیاتیمرصاد العبادرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیوکالتماهیتعمل مادیادبیات آیندهصنعتی شدن روستاهازنان شاغلزنانشادکامیمشارکتسود خالصهنرنمایشچهارمانگيزشادریسمغربتصور از خودفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودابن سینافارابیاشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامیهودیتمسیحیتزرتشتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاخبارواحد یزدجبراناعتمادتعهدشایستگیفرآیندرضایتازدواجدورة صفویادبیاتخسرو و شیرینباباجانیبیگزادهامیندولتمهدیحفصیانممالیکشاخصگیلانرفتارتمدناروپا اسپانیاهرمزصفویهتنبیهجرحمتونمعلمانرتجناسبیمه دریاییرماننقدمعلمفکرذکرایجازقضاوتمبیعامنیتجنایتگنبدفرمصحتگلفهمبداءسلامتقبضاقباضمُثلدروغنفاقتقلیدتابومحلهعربعمانسمبلآتناتقریردهانآرزوقالیمادرانآرستقاصحافظرندحجچینجنگصلحثبتعقدمارعین تعهدبیعتعدهدینقمتغییررؤیاكارزوجتولّیمرزمصرمدلتکالیفاینترنتقصهاسترمغسودغزهزهددیوزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !