بررسی تأثیر سکون زدگی شغلی کارکنان بر اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند
دوره 5، شماره 51، مرداد 1401، صفحات 168 - 180
1 دانشگاه پیام نور مرند
چکیده :
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سکون زدگی شغلی کارکنان بر اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند میباشد. برای انجام این پژوهش سکون زدگی شغلی کارکنان بر اساس نظریه بار دویک(۲۰۱۴) در سه بعد؛ یک. عـدم ارتقـاء و رشـد سـازمانی: مشـخص ن بـودن مسـیر ارتقـاء شـغلی کارکنان. دو فقدان یادگیري: عموما کارهاي با تنـوع پـایین و داراي محتواي خسته و کسل کننده در ایـن دسـته قـرار دارنـد. سه. عدم احساس لـذت و روزمرگـ ی: وقتـی زنـدگی شخصـی به طورکلی تغییرات چندي نداشته باشد فـرد دچـار روزمرگـی مــی شــود و اینرسی سازمانی براساس نظریه گودکین و آلکورن (۲۰۰۸) تعریف و در این راستا یک فریضه اصلی تنظیم گردیدهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان آموزش و پرورش مرند میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران ۳۵۹ نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سکون زدگی شغلی باردویک (۲۰۰۴) و پرسشنامه اینرسی سازمانی گودکین و آلکورن (۲۰۰۸) گودکین و آلکورن (۲۰۰۸) میباشد که پساز سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای تلخیص، طبقهبندی و توصیف دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمونهای کلموگروف – اسمیرنف، r پیرسون و رگرسیون با نرمافزار spss استفاده گردیده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سکون زدگی شغلی کارکنان و ابعاد آن با اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که سکون زدگی شغلی کارکنان و ابعاد آن بر عدم ارتقا و رشد شادمانی و فقدان یادگیری و عدم احساس لذت شغلی بر اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند مؤثر است.
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر سکون زدگی شغلی کارکنان بر اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند میباشد. برای انجام این پژوهش سکون زدگی شغلی کارکنان بر اساس نظریه بار دویک(۲۰۱۴) در سه بعد؛ یک. عـدم ارتقـاء و رشـد سـازمانی: مشـخص ن بـودن مسـیر ارتقـاء شـغلی کارکنان. دو فقدان یادگیري: عموما کارهاي با تنـوع پـایین و داراي محتواي خسته و کسل کننده در ایـن دسـته قـرار دارنـد. سه. عدم احساس لـذت و روزمرگـ ی: وقتـی زنـدگی شخصـی به طورکلی تغییرات چندي نداشته باشد فـرد دچـار روزمرگـی مــی شــود و اینرسی سازمانی براساس نظریه گودکین و آلکورن (۲۰۰۸) تعریف و در این راستا یک فریضه اصلی تنظیم گردیدهاست. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان آموزش و پرورش مرند میباشد. حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران ۳۵۹ نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه؛ پرسشنامه سکون زدگی شغلی باردویک (۲۰۰۴) و پرسشنامه اینرسی سازمانی گودکین و آلکورن (۲۰۰۸) گودکین و آلکورن (۲۰۰۸) میباشد که پساز سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای تلخیص، طبقهبندی و توصیف دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمونهای کلموگروف – اسمیرنف، r پیرسون و رگرسیون با نرمافزار spss استفاده گردیده است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین سکون زدگی شغلی کارکنان و ابعاد آن با اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که سکون زدگی شغلی کارکنان و ابعاد آن بر عدم ارتقا و رشد شادمانی و فقدان یادگیری و عدم احساس لذت شغلی بر اینرسی سازمانی در آموزش و پرورش مرند مؤثر است.
کلمات کلیدی :
سکون زدگی، سکون زدگی شغلی، اینرسی، اینرسی سازمانی
سکون زدگی، سکون زدگی شغلی، اینرسی، اینرسی سازمانی
-
647
-
227
-
1400/09/22
-
1401/01/17
-
1401/05/23