بررسی سبک های یادگیری و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
دوره 5، شماره 49، خرداد 1401، صفحات 153 - 161
1 استادیار آموزش زبان انگلیسی ، مرکز تحقیقات ایمونولوژی بالینی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
2 استادیار آموزش زبان انگلیسی ، مرکز تحقیقات ایمونولوژی بالینی ، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان (نویسنده مسئول)
3 استادیار پزشکی اجتماعی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
4 دانش آموخته پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، زاهدان
چکیده :
ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در اﻧﺘﺨﺎب روش ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و داﻧﺶ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮان و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ اﻋﺘﻼي ﺳﻄﺢ آﻣﻮزش اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. هدف این مطالعه بررسی سبک های یادگیری و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می باشد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی در سال 1399-1400 در بازه زمانی 10 ماهه و به صورت دردسترس برروی 240 دانشجوی پزشکی انجام شد. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ وارك ﺑﻮد. نتایج نشان داد بیشتر دانشجویان (85 %) دارای یک سبک غالب یادگیری بوده و 15 % دارای دو سبک بودند. بیشترین فراوانی سبک یادگیری به ترتیب شامل شنیداری (6/34 %)، جنبشی (9/27 %)، خواندن-نوشتن (8/13 %) و دیداری (8/8 %) بودند. در افراد دارای دو سبک یادگیری غالب بیشترین فراوانی مربوط به شنیداری-جنبشی (8/5 %) و جنبشی- خواندن و نوشتن (2/4 %) بود که ارتباط آماری معناداری با سن، مقطع تحصیلی و معدل نداشت. اما مشخص شد که نوع شنیداری در دختران بیشتر بوده و نوع جنبشی در پسران دارای شیوع بیشتری بود. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮد ﻋﻤﻠﻲ داﻧﺶ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺳﺒﻚﻫﺎي یادگیری ﺿﺮوري ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ.
ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در اﻧﺘﺨﺎب روش ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي و اﻧﺘﻘﺎل ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و داﻧﺶ ﺑﻪ ﻓﺮاﮔﯿﺮان و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ اﻋﺘﻼي ﺳﻄﺢ آﻣﻮزش اﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. هدف این مطالعه بررسی سبک های یادگیری و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می باشد. مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی در سال 1399-1400 در بازه زمانی 10 ماهه و به صورت دردسترس برروی 240 دانشجوی پزشکی انجام شد. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ وارك ﺑﻮد. نتایج نشان داد بیشتر دانشجویان (85 %) دارای یک سبک غالب یادگیری بوده و 15 % دارای دو سبک بودند. بیشترین فراوانی سبک یادگیری به ترتیب شامل شنیداری (6/34 %)، جنبشی (9/27 %)، خواندن-نوشتن (8/13 %) و دیداری (8/8 %) بودند. در افراد دارای دو سبک یادگیری غالب بیشترین فراوانی مربوط به شنیداری-جنبشی (8/5 %) و جنبشی- خواندن و نوشتن (2/4 %) بود که ارتباط آماری معناداری با سن، مقطع تحصیلی و معدل نداشت. اما مشخص شد که نوع شنیداری در دختران بیشتر بوده و نوع جنبشی در پسران دارای شیوع بیشتری بود. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻤﻮد ﻋﻤﻠﻲ داﻧﺶ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺰﺷﻜﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺳﺒﻚﻫﺎي یادگیری ﺿﺮوري ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲ رﺳﺪ.
کلمات کلیدی :
پیشرفت تحصیلی، ﺳﺒﮏ ﯾﺎدﮔﯿﺮي، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﻣﺪل وارك
پیشرفت تحصیلی، ﺳﺒﮏ ﯾﺎدﮔﯿﺮي، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﻣﺪل وارك
-
626
-
206
-
1400/11/30
-
1401/01/24
-
1401/03/25