ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

واكاوى شخصيت حيوانى در شعر حافظ شيرازى
دوره 6، شماره 66، آبان 1402، صفحات 83 - 100
نویسندگان : حسين علي عباس* 1
1- كارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه بغداد
چکیده :
شاعران عارف براى بيان مفاهيم عميق عرفانى و عاطفى خود ناﮔزير با بالابردن ظرفيت زبانى به هنجار شكنى و استفاده از نماد روى مى آورند كه نماد حيوانى از جمله آن است. حيوانات از گذشته هاى بسيار دور تاكنون، در زندگى انسان نقشى بسزا و جايگاهى بى بديل داشته اند. آن ها بسيارى از صفات اخلاقى وويژگى هاى انسـانى چـون ذكـاوت، شـجاعت، حمايـت، حماقـت، محبت، كينه توزي و... را با خود به همراه دارند. اين مسأله جان مايه ای براى گزينش حيوانات به عنوان نماد شده است. آدميان از روزگار گذشته تا به امروز در پى راهی بوده اند آسان تا بتوانند مفاهيم انتزاعى وخصلت هاى اخلاقى را در قالبى عينى و آشكار به منصه ظهور بگذارند. انتخاب نماد اين آرزوى ديرينه بشر را جامه عمل پوشانيده است .
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکنانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هاکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیزنان شاغلرهبریمنابع انسانیسازمانکیفیت تدریس معلمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگیافت تحصیلیباورهای نادرستمشکلات دوزبانه هاتوانبخشی شناختیتکانشگریسالمندانكاركرد خانوادهدانشگاه تبریزتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنرکیفیت زندگیکودک آزاریقوانین کیفریعملکرد شغلیمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیخواب آلودگیصحت روانزبان آموزیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکانعملکردحمایت دولتهنر دوره قاجارزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنارزشیابی توصیفییادگیریابتداییسازمانهاتفکر خلاقگوشیدانش آموزعاقلهضمانبیمه دیه مسئولیتجریرهعصبهزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمدختر و پسربلوغمدرسهمصرشامجزیرهسیوطیهگلهابزخودکارامدی تحصیلیثبتثبت آنیگرانیممالیکاقتصادجهت گیری زندگیسازگاریزیباسازی شهرینوآوریآموزشنوجوانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفنظام آموزشیزنانخانه دارانسجامابرازگریتعارضبهنجاریغزهصلیبیعرفاتراه حسینَشامتاریختقریبادیانمذاهباسپانیامغربحفصیاناروپادانشگاهبریتانیاتدریسخوارجاینترنتاعتدالفسادفساد اقتصادیروایاتپیترزهرستلایحهشیعهعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّموانعخود مختاریکودکقاجارسودلذتشهرستان بیرجندBrownقرآنتجرّیحقوقفقهکلامبرون گراییرنگشکلبازیاهل قلمتکفیرجهادجرمدستورپنج استادتحلیل و مقایسهچاقیحبسروشانگیزهخشماملادیکتهادبیاتالثیارستمسُرخهزنتشیعرسانهدولتصبوریناسانسانانبیاءطبیعتاجتهادقضاءمغمغبچهحافظتکرارموسیقیصبحنمادطلاقاتیسمقدرتداناییعقلهنرشعراسترهامانقصهحلاجتخیلمتهمناشرکمیزوجینمدلالگواقلیمایذهمجرمدرمانفمینیسمتغذیهسیاقعافیتدینذکراردنبهمنتوحیدکیفرمعادسنتتولّیعبودیتتمکننفقهزوجهزوجمالیشوهررباعیقمكارصنعتغصبآثاررؤیاتغییرهزینهدعاکلمهقولوهابیتمردممشهدعدهاِحتیالهدفنجاتولبهبیعتمارعقدتکاملتونسچینحجرندبیلبوردخلعتفکرامیددندانتقریرابوبکرپیریترستابومُثلبداءصحتصحنمبیعنقدرتجرحتنبیهمهدویتبرندنامهانضباط
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !