گونههای خیالپردازی در کودکان و نوجوانان و هدایت درست آنها
دوره 5، شماره 57، بهمن 1401، صفحات 54 - 63
نویسندگان : فائقه بهربیگی* 1 ، پریا حق پرست 2 ، فرشته حقی هریس 3 ، زهرا خانزاده 4 ، فاطمه جعفری کلیبر 5
1 دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
2 دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
3 دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
4 دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
5 دکتری زبان و ادبیات فارسی استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده :
خیالپردازی (Fantasy) فرایندی طبیعی و ذاتی است که معمولا به فرایند تصور اشیا، نمادها یا رویدادهایی که درآن لحظه وجود ندارند، اطلاق میشود. خیال را از نیرومندترین و همگانیترین تواناییهای بشری شمرده اند که موجب بسیاری از نوآوریها و ابداعات شده است. در سایه این نیرو فرد به قدرت، خلاقیت و سازندگی دست پیدا میکند. اما آنچه حائز اهمیت است بروز مشکل به هنگام انجام افراطی این عمل ذهنی در انسان، بخصوص دوران کودکی و نوجوانی است همانطور که آگاتا کریستی بیان میکند: «به یاد داشته باش که خیالپردازی خدمتکاری مفید، اما ارباب گمراه کننده است.» انگیزۀ نگارش این مقاله اهمیت اصل خیالپردازی در کودکان و توجه به اعتدال در تخیّلهای کودکان بود. بدین معنی که در این مقاله سعی داریم خیالپردازی سالم را از خیالپردازی بیمارگونه تمییز دهیم علت بروز آن در کودکان و نوجوانان را بررسی نماییم و بهترین برخورد والدین و مربیان را با این مسئله بیان کنیم. نوع پژوهش در این مقاله توصیفی بوده و روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای است. ابتدا منابع معتبر شناسایی شد، بعد از مطالعه و فیشبرداری، دادهها در ساختار مقاله تدوین گردید.
خیالپردازی (Fantasy) فرایندی طبیعی و ذاتی است که معمولا به فرایند تصور اشیا، نمادها یا رویدادهایی که درآن لحظه وجود ندارند، اطلاق میشود. خیال را از نیرومندترین و همگانیترین تواناییهای بشری شمرده اند که موجب بسیاری از نوآوریها و ابداعات شده است. در سایه این نیرو فرد به قدرت، خلاقیت و سازندگی دست پیدا میکند. اما آنچه حائز اهمیت است بروز مشکل به هنگام انجام افراطی این عمل ذهنی در انسان، بخصوص دوران کودکی و نوجوانی است همانطور که آگاتا کریستی بیان میکند: «به یاد داشته باش که خیالپردازی خدمتکاری مفید، اما ارباب گمراه کننده است.» انگیزۀ نگارش این مقاله اهمیت اصل خیالپردازی در کودکان و توجه به اعتدال در تخیّلهای کودکان بود. بدین معنی که در این مقاله سعی داریم خیالپردازی سالم را از خیالپردازی بیمارگونه تمییز دهیم علت بروز آن در کودکان و نوجوانان را بررسی نماییم و بهترین برخورد والدین و مربیان را با این مسئله بیان کنیم. نوع پژوهش در این مقاله توصیفی بوده و روش گردآوری دادهها نیز کتابخانهای است. ابتدا منابع معتبر شناسایی شد، بعد از مطالعه و فیشبرداری، دادهها در ساختار مقاله تدوین گردید.
کلمات کلیدی :
خیالپردازی، کودک و نوجوان، تخیل، نحوه برخورد والدین، خلاقیت، خیالبافی
خیالپردازی، کودک و نوجوان، تخیل، نحوه برخورد والدین، خلاقیت، خیالبافی
-
547
-
213
-
1401/06/07
-
1401/09/14
-
1401/11/30