ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

گونه‌های خیالپردازی در کودکان و نوجوانان و هدایت درست آنها
دوره 5، شماره 57، بهمن 1401، صفحات 54 - 63
نویسندگان : فائقه بهربیگی* 1، پریا حق پرست 2، فرشته حقی هریس 3، زهرا خانزاده 4، فاطمه جعفری کلیبر 5
1- دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
2- دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
3- دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
4- دانشجو معلم رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا تبریز
5- دکتری زبان و ادبیات فارسی استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده :
خیال‌پردازی (Fantasy) فرایندی طبیعی و ذاتی است که معمولا به فرایند تصور اشیا، نمادها یا رویدادهایی که درآن لحظه وجود ندارند، اطلاق می‌شود. خیال را از نیرومندترین و همگانی‌ترین توانایی‌های بشری شمرده اند که موجب بسیاری از نوآوری‌ها و ابداعات شده است. در سایه این نیرو فرد به قدرت، خلاقیت و سازندگی دست پیدا می‌کند. اما آنچه حائز اهمیت است بروز مشکل به هنگام انجام افراطی این عمل ذهنی در انسان، بخصوص دوران کودکی و نوجوانی است همانطور که آگاتا کریستی بیان می‌کند: «به یاد داشته باش که خیال‌پردازی خدمتکاری مفید، اما ارباب گمراه کننده است.» انگیزۀ نگارش این مقاله اهمیت اصل خیال‌پردازی در کودکان و توجه به اعتدال در تخیّل‌های کودکان بود. بدین معنی که در این مقاله سعی داریم خیال‌پردازی سالم را از خیال‌پردازی بیمارگونه تمییز دهیم علت بروز آن در کودکان و نوجوانان را بررسی نماییم و بهترین برخورد والدین و مربیان را با این مسئله بیان کنیم. نوع پژوهش در این مقاله توصیفی بوده و روش گردآوری داده‌ها نیز کتابخانه‌ای است. ابتدا منابع معتبر شناسایی شد، بعد از مطالعه و فیش‌برداری، داده‌ها در ساختار مقاله تدوین گردید.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !