ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

اضطراب کتابخانه‌ای: چالشی فراروی کاربران در استفاده بهینه از خدمات کتابخانه‌ها با تأکید بر کتابخانه‌های دانشگاهی
دوره 7، شماره 71، فروردین 1403، صفحات 75 - 98
نویسندگان : سمانه رحمانی* 1 ، احمد حیدرنژاد شهری 2 ، الهام بختیاری شهری 3 ، مهدی کریمی 4

1 دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه بین‌المللی امام رضا علیه‌السلام

2 دبیر اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی

3 دبیر اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی

4 دانشجوی دکتری بازیابی اطلاعات و دانش و رئیس اداره موزه دیجیتال آستان قدس رضوی

چکیده :
اضطراب کتابخانه ای، به احساس ناخوشایندی که در کتابخانه توسط کاربران تجربه می شود و دارای اثرات رفتاری، روان شناختی و عاطفی است اطلاق می شود. از زمان پیدایش این مفهوم توسط کنستانس ملون در سال 1986 مقالات علمی متعددی در این زمینه نوشته شده است. هدف اصلی این مقاله تحلیل و جمع‌بندی ادبیات علمی موجود در خصوص اضطراب کتابخانه‌ای با تأکید ویژه بر کتابخانه‌های دانشگاهی است. نویسندگان با بررسی کامل ادبیات به دو نتیجه رسیدند: اول اینکه اضطراب کتابخانه‌ای یک اتفاق واقعی در بین کاربران کتابخانه‌های دانشگاهی است و موفقیت تحصیلی را مختل می‌کند و دوم اینکه می‌توان از اضطراب کتابخانه‌ای جلوگیری کرد یا توسط کتابداران آن را کاهش داد. در این مقاله تعاریف اضطراب کتابخانه‌ای، مقیاس‌های سنجش اضطراب کتابخانه‌ای و روش‌های عملی پیشگیری و کاهش اضطراب کتابخانه‌ای بیان شده است. این مقاله می‌تواند پیامدهای عملی برای کتابداران دانشگاهی، پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی و دانشجویان داشته باشد.
کلمات کلیدی :
اضطراب کتابخانه‌ای، کتابخانه‌های دانشگاهی، دانشجویان، رفتار کاربران
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !