


-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره87
-
تعداد مقالات2,923
-
تعداد نویسندگان5,139
-
مقالات پذیرش شده989
-
مقالات رد شده1,934
-
درصد پذیرش33.84%
-
درصد عدم پذیرش66.16%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,640,688
اضطراب کتابخانهای: چالشی فراروی کاربران در استفاده بهینه از خدمات کتابخانهها با تأکید بر کتابخانههای دانشگاهی
دوره 7، شماره 71، فروردین 1403، صفحات 75 - 98
1- دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه بینالمللی امام رضا علیهالسلام
2- دبیر اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی
3- دبیر اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی
4- دانشجوی دکتری بازیابی اطلاعات و دانش و رئیس اداره موزه دیجیتال آستان قدس رضوی
چکیده :
اضطراب کتابخانه ای، به احساس ناخوشایندی که در کتابخانه توسط کاربران تجربه می شود و دارای اثرات رفتاری، روان شناختی و عاطفی است اطلاق می شود. از زمان پیدایش این مفهوم توسط کنستانس ملون در سال 1986 مقالات علمی متعددی در این زمینه نوشته شده است. هدف اصلی این مقاله تحلیل و جمعبندی ادبیات علمی موجود در خصوص اضطراب کتابخانهای با تأکید ویژه بر کتابخانههای دانشگاهی است. نویسندگان با بررسی کامل ادبیات به دو نتیجه رسیدند: اول اینکه اضطراب کتابخانهای یک اتفاق واقعی در بین کاربران کتابخانههای دانشگاهی است و موفقیت تحصیلی را مختل میکند و دوم اینکه میتوان از اضطراب کتابخانهای جلوگیری کرد یا توسط کتابداران آن را کاهش داد. در این مقاله تعاریف اضطراب کتابخانهای، مقیاسهای سنجش اضطراب کتابخانهای و روشهای عملی پیشگیری و کاهش اضطراب کتابخانهای بیان شده است. این مقاله میتواند پیامدهای عملی برای کتابداران دانشگاهی، پژوهشگران علم اطلاعات و دانش شناسی و دانشجویان داشته باشد.
کلمات کلیدی :
- 529
- 230
- 1402/11/24
- 1402/12/27
- 1403/01/29