#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

راهکارهای تقویت مهارت انشانویسی در دوره ابتدایی
دوره 6، شماره 63، مرداد 1402، صفحات 29 - 39
نویسندگان : نفیسه زنده دل* 1 ، زهرا شعفی 2 ، جعفر زنده دل 3 ، فاطمه جعفری کلیبر 4

1 دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز

2 دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز

3 آموزگار پایه سوم ابتدایی

4 دکتری زبان و ادبیات فارسی استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز

چکیده :
مهارت نوشتن از اساسی‌ترین مهارت‌های زبان‌آموزی است. نوشتن به عنوان يكي از مهارت‌هاي چهارگانه زبان‌آموزی براي انتفال پيام و به عنوان زبان ارتباطي نقش اساسي دارد. در دورۀ ابتدایی با نوشتن غیرفعال زبان‌آموزان خردسال این مهارت را شروع کرده و با نوشتن خلاق (انشانویسی) کمال می‌یابد اما متاسفانه تدريس انشا با اصول علمی و شيوه‌هاي خلاق، كه دانش آموز را در نوشتن، ماهر و توانا كند در هيچ يك از مقاطع تحصيلي كشور ما رايج نيست. به همين علت دانش آموزان اغلب از اين درس گريزانند و بسياري از آنان تا آخرين سال تحصيلي انشا نوشتن را ياد نمي‌گيرند، شايد هم انشا را درسي بيهوده مي‌دانند و يا تصور مي‌كنند اين درس را براي آزار آنان در برنامه درسي گنجانده اند. اين مهارت بنیادین زبان، براي آموزش و كشف ظریف‌کاری‌های آن نياز به تدابير ويژه اي دارد. لذا آموزش درس انشا (نوشتن فعال) بر مبناي رويكرد نوين با اجراي كليه ضوابط آن، همسو با برنامه درس ملي، مي‌تواند بهداشت روحي و رواني مطلوب دانش آموزان را تامين کرده و در راستاي بهبود يادگيري موثر واقع گردد. مقاله حاضر با روش کتابخانه‌ای-توصیفی و با مراجعه به منابع معتبر و جمع‌‌آوری داده‌ها نگارش یافته است. برآیند این مطالعه نشان می‌دهد تقویت امر نوشتن و در راس آن نگارش خلاق و انشا با راهکارهای متناسب علمی، فراگیران را به موفقیت‌های چشمگیری در این عرصه سوق می‌دهد. انتظار می‌رود معلمان محترم عنایت ویژه در تدریس این درس داشته باشند.
کلمات کلیدی :
انشا، انگیزه، روش‌های فعال یادگیری، ارزشیابی کیفی توصیفی، یادگیری مشارکتی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريشفافيت گزارشگري ماليتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعملکرد سازمانیعدم اطمینان محیطیسيستم هاي اطلاعاتي مديريتساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیموبایلعملکرد توجهاختلال دیکته نویسینادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرتجارت الکترونیکیچندرسانهریاضیپرستارانسودآوری مورد انتظارورزشارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیبازار سرمایه ایرانمرصاد العباداسوه گراییرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیوکالتماهیتعمل مادیادبیات آیندهسطح آگاهیزنان شاغلزنان غير شاغلحل مسئلهزنانشادکامیمشارکتهنرنمایشچهارمافت تحصيليانگيزشادریسمغربفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودفارابیابن طفیلابن رشدبیکاریجرمتورمزنجیره ارزشزنفقهاجتهادتونساسلامزرتشتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارواحد یزدجبرانتعهدارتباطاتفرآیندرضایتادبیاتامینمهدیموحدینمخزنرفتارتمدنفلسفه سارتنصفویهتنبیهتدریسجرحمتوندرمانرتطوایفتعارضقدرترماننقدشهادتمالیاتمعلمعرفانفکرذکرپیرسمبیعگنبدصحنفرمموفقیتانواعگلمنابعفهمبداءاعتقادنمازقبضهنرمندمُثلدروغنفاقتابوفروغنکاحترسپوشاکاهل سنتامیدقالیخلععبدریرندحجچینجلوهصلحثبتگناهخرماماربیعترهاییولبهمصلحنكاحعدهمعاددیندنیانفقهدعاقمتغییرحجیتكارشوهرزوجهزوجزوج معسرتوبهانقاذمرزمدلترازکمیمتهمقصهاسبصبحمغقضاءناسرنگلذتضرّفسادغزههویتتوجهزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !