ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

راهکارهای تقویت مهارت انشانویسی در دوره ابتدایی
دوره 6، شماره 63، مرداد 1402، صفحات 29 - 39
نویسندگان : نفیسه زنده دل* 1 ، زهرا شعفی 2 ، جعفر زنده دل 3 ، فاطمه جعفری کلیبر 4

1 دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز

2 دانشجومعلم رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تبریز

3 آموزگار پایه سوم ابتدایی

4 دکتری زبان و ادبیات فارسی استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز

چکیده :
مهارت نوشتن از اساسی‌ترین مهارت‌های زبان‌آموزی است. نوشتن به عنوان يكي از مهارت‌هاي چهارگانه زبان‌آموزی براي انتفال پيام و به عنوان زبان ارتباطي نقش اساسي دارد. در دورۀ ابتدایی با نوشتن غیرفعال زبان‌آموزان خردسال این مهارت را شروع کرده و با نوشتن خلاق (انشانویسی) کمال می‌یابد اما متاسفانه تدريس انشا با اصول علمی و شيوه‌هاي خلاق، كه دانش آموز را در نوشتن، ماهر و توانا كند در هيچ يك از مقاطع تحصيلي كشور ما رايج نيست. به همين علت دانش آموزان اغلب از اين درس گريزانند و بسياري از آنان تا آخرين سال تحصيلي انشا نوشتن را ياد نمي‌گيرند، شايد هم انشا را درسي بيهوده مي‌دانند و يا تصور مي‌كنند اين درس را براي آزار آنان در برنامه درسي گنجانده اند. اين مهارت بنیادین زبان، براي آموزش و كشف ظریف‌کاری‌های آن نياز به تدابير ويژه اي دارد. لذا آموزش درس انشا (نوشتن فعال) بر مبناي رويكرد نوين با اجراي كليه ضوابط آن، همسو با برنامه درس ملي، مي‌تواند بهداشت روحي و رواني مطلوب دانش آموزان را تامين کرده و در راستاي بهبود يادگيري موثر واقع گردد. مقاله حاضر با روش کتابخانه‌ای-توصیفی و با مراجعه به منابع معتبر و جمع‌‌آوری داده‌ها نگارش یافته است. برآیند این مطالعه نشان می‌دهد تقویت امر نوشتن و در راس آن نگارش خلاق و انشا با راهکارهای متناسب علمی، فراگیران را به موفقیت‌های چشمگیری در این عرصه سوق می‌دهد. انتظار می‌رود معلمان محترم عنایت ویژه در تدریس این درس داشته باشند.
کلمات کلیدی :
انشا، انگیزه، روش‌های فعال یادگیری، ارزشیابی کیفی توصیفی، یادگیری مشارکتی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !