کاربست برنامه درسی میان رشته ای در عرصه نظام آموزش عالی: موانع، چالشها و راهکارها
دوره 6، شماره 65، مهر 1402، صفحات 77 - 89
1 استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد ساری
2 دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی ساری
چکیده :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه چگونگی و نوع برنامه ریزی در نظام آموزش عالی و واکاوی موانع، چالش های پیش رو و راهکارهای آن است که از دغدغه های مداوم ذهنی و برنامه ای محسوب می شود. روش: برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق کیفی ترکیبی شامل مرور اسناد و فرا تحلیل کیفی یافته های پژوهش های دیگر استفاده شده است. یافته ها: درنهایت با جمع بندی تحقیقات انجام شده، سه عامل کلیدی( موانع ساختاری، موانع غیرحرفه ای و موانع فرهنگی اجتماعی) به عنوان موانع شناسایی شده شامل 13 مقوله و 9 عامل به عنوان ضرورت و موانع و 10 عامل به عنوان چالش و راهکار برای شکل گیری و توسعه فعالیت ها و رشته های دانشگاهی میان رشته ای، استخراج و ارائه شده است. نتیجه گیری: نتایج کیفی این پژوهش نشان داد صاحبنظران دراین عرصه با توجه به نیازهای جامعه و پیچیدگی مسائل، انتظار خدمات اجتماعی و نوآوری و کارآفرینی علمی از دانشگاهها، مساله گشایی و غنی سازی وظایف آموزشی و پژوهشی ایده های متنوعی را در طول زمان در راستای توسعه و گسترش فعالیت های میان رشته ای مطرح نموده اند که در این مقاله یکی از آن مجموعه، تحت عنوان رویکرد برنامه درسی میان رشته ای شامل مفاهیم، کاربردها، سطوح و الزامات، موانع و مزایا و همچنین چالشها و راهکارها پرداخته شده است و علیرغم پیچیده بودن و وجود مشکلات می توان از آنها به عنوان رویکردی موثر درجهت پاسخگویی به نیازهای جدید در برنامه درسی نظام آموزش عالی استفاده کرد.
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی و مطالعه چگونگی و نوع برنامه ریزی در نظام آموزش عالی و واکاوی موانع، چالش های پیش رو و راهکارهای آن است که از دغدغه های مداوم ذهنی و برنامه ای محسوب می شود. روش: برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق کیفی ترکیبی شامل مرور اسناد و فرا تحلیل کیفی یافته های پژوهش های دیگر استفاده شده است. یافته ها: درنهایت با جمع بندی تحقیقات انجام شده، سه عامل کلیدی( موانع ساختاری، موانع غیرحرفه ای و موانع فرهنگی اجتماعی) به عنوان موانع شناسایی شده شامل 13 مقوله و 9 عامل به عنوان ضرورت و موانع و 10 عامل به عنوان چالش و راهکار برای شکل گیری و توسعه فعالیت ها و رشته های دانشگاهی میان رشته ای، استخراج و ارائه شده است. نتیجه گیری: نتایج کیفی این پژوهش نشان داد صاحبنظران دراین عرصه با توجه به نیازهای جامعه و پیچیدگی مسائل، انتظار خدمات اجتماعی و نوآوری و کارآفرینی علمی از دانشگاهها، مساله گشایی و غنی سازی وظایف آموزشی و پژوهشی ایده های متنوعی را در طول زمان در راستای توسعه و گسترش فعالیت های میان رشته ای مطرح نموده اند که در این مقاله یکی از آن مجموعه، تحت عنوان رویکرد برنامه درسی میان رشته ای شامل مفاهیم، کاربردها، سطوح و الزامات، موانع و مزایا و همچنین چالشها و راهکارها پرداخته شده است و علیرغم پیچیده بودن و وجود مشکلات می توان از آنها به عنوان رویکردی موثر درجهت پاسخگویی به نیازهای جدید در برنامه درسی نظام آموزش عالی استفاده کرد.
کلمات کلیدی :
میان رشته ای، برنامه درسی، آموزش عالی، موانع، چالش ها و راهکارها
میان رشته ای، برنامه درسی، آموزش عالی، موانع، چالش ها و راهکارها
-
477
-
264
-
1402/03/17
-
1402/05/14
-
1402/07/30