#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

پارادایم گفتگوی ادیان ،paradigm of religious dialogue
دوره 6، شماره 60، اردیبهشت 1402، صفحات 156 - 167
نویسندگان : محمدرضا شهیدی پاک* 1

1 دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز دپارتمان علوم انسانی

چکیده :
بحث در پارادایم ادیان، الگویی ترکیبی از فلسفه و جامعه شناسی است خاستگاه ان در محدوده فراتر از علم ادیان است. گفتگوی ادیان دارای هستی شناسی فلسفی در ساحت هستی انسان است و پارادایمی منطقی است . نه در دیدگاه و نگرش خطی به تاریخ انسان بلکه در هر نگرش به تاریخ گفتگوی ادیان دراین جایگاه کالبدی است .زمینه این نظر فلسفی روند مردم شناسی در تاریخ جامعه شناسی است. در روند مردم شناسی در اغاز خلقت جماعتی واحد و یکدست از مردم بدون زمینه های جدایی زندگی می کردند و جامعه و یا جوامعی یک دست بودند و یکدستی تنها ویژگی ان ها بود ولی جوامع ویژگی ثانویه های هم دارند که ضرورت ماهوی تغییر است. پس از تغییر جایگاه انبیاء سامان دادن به تغییرات است. بنابراین گفتگوی انبیاء مانند علت وجودی ان ها دارای جایگاه وجودی و کالبدی در جوامع است و بخشی از مردم شناسی است و در علم ترکیبی فلسفه و جامعه شناسی در این پژوهش بررسی شده است و نشان می دهد وجود دائمی گفتگوی ادیان و سوق دادن مسائل سیاسی به سمت ان و طرح ان به عنوان اصل یا ضمیمه به هستی شناسی ادیان نزدیک تر است چون ادیان به طور طبیعی برای سامان دادن به چند دست شدن جوامع بوجود امده اند و هستی ان ها ریشه در مردمی دارد که دارای ماهیت یکدست هستند و جوامع برگرفته از ناس و انسان هستند. مبانی نظری این تفکر قرانی نحستین بار بوسیله محی الدین عربی که در جامعه چند دینی حنوب اروپا در مرسیه شبه جزیره ایبری بدنیا امد و عرفان و تصوف و مدرسه خاص تصوف فلسفی را ارایه کرد به صورت کلاسیک در کتاب فصوص الحکم تبیین شد. کتاب مانیسفیست نظری وحدت ادیان است و قرن ها مورد توجه محافل شرق شناسی بویژه در قرن بیستم بوده است. و محی الدین اغاز گفتگوی ادیان است. و هستی شناسی وحدت ادیان و دایره وجودی گفتگوی ان ها را دکر کرده است. در واقع او پارادایمی منطقی در ساحت علوم انسانی درست کرده است که ترازوی نسبت سنجی عرفانی پیامبران است. و درحقیقت کار او موجب هستی شناسی نسبت وجودی انبیاء به تاج سر انبیاء محمد با زبان و مفاهیم مشترک فلسفه است.
کلمات کلیدی :
ناس، انسان، مردم شناسی ادیان، انبیاء، محی الدین عربی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذاریخرده فروشی؛ تبلیغات؛ ارتباطات یکپارچه بازاریابی ؛ نقاط تماس؛ تفکر برندنامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفحسابرسی عملیاتی- اثربخشیبهبود عملکردپيچيدگي حسابدارياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت زمانگراتصویر شرکتارزش مشتریاعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعدم اطمینان محیطیسيستم هاي اطلاعاتي مديريتساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومرشد اقتصادیحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیشناسایی نام تجاریموبایلنادرپوررحمانیشعر معاصرجهت گیری بازارعملکرد مالیچندرسانهریاضیپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدیوانسالاری ایرانیتعریب دیوانهامیزان مالیاتفرهنگ سازیعدالتشعر تمثیلیمنطق الطیروکالتماهیتعمل مادیادبیات آیندهویژگی های هیئت مدیرهمطالعه كيفيزنانمدارس بزرگسالانشادکامیشاخص میزان داراییهنرنمایشچهارمادریسمغربالزاماتتربیتبانکعقودفارابیابن باجهابن رشداشتغالجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامیهودیتزرتشتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاخبارجبرانتعهدادبیاتتازه آبادیارسانامینوزیراندولتمهدیابن خلدون موحدینحفصیانممالیکمهدویتبحرانمخزنصقلیهرفتارفلسفه اروپا توین بیپرتغالصفویهتنبیهمدارسعدالت سیاسیجرحمتوناساطیررتطوایفجناسمثلثاتهوشرماننقدوكيلمعلمکُـلبفکرذکرحکایتایجازپیرسمبیعامنیتگنبدفرمسیاستگلمنابعروستافهمبداءاعتقادنمازادیانمعوضپی بستمُثلتقلیدمحلههومرترسپیریمعماریعربآتناتولیدتشیعتفکرخلعرندمحتسبحجچینثبتگناهعقدشرطمارنجاتمنجیتسننعدهدیندنیانفقهقمتغییركارتوحیدمعتزلهتوبهتوکلمرزکمیمغناسضررغزهشامهابزدیوزبیر
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !