رابطه بین سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش
دوره 6، شماره 67، آذر 1402، صفحات 95 - 106
1 کارشناس ارشد رشته مدیریت منابع انسانی، گرایش مدیریت منابع انسانی اسلامی و آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان املش
2 استادیار گروه مدیریت و عضو هیئت علمی و رئیس موسسه آموزش عالی قدیر لنگرود
3 کارشناس ارشد رشته مدیریت کسب و کار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت موسسه آموزش عالی قدیر لنگرود
4 کارشناس ارشد رشته مدیریت منابع انسانی، گرایش مدیریت منابع انسانی اسلامی و آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان املش
چکیده :
تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش انجام گردید. این تحقیق با هدف کاربردی و به روش توصیفی – همبستگی انجام گرفت و از نظر جمع آوری داده ها، به صورت پیمایش و میدانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش (990 نفر) بودند که به وسیله جدول مورگان، 277 نفر دانش آموز، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ی ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮐﻠﺐ (1985) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل آزمون ها در نیمﺳﺎل اول ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401 استفاده شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون های رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سبک های واگرا، انطباق دهنده و جذب کننده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار و بین سبک همگرا با عملکرد دانش آموزان، رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. به طور کلی این پژوهش نشان داد که سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم شهرستان املش تأثیر دارد. توجه داشتن معلمان به سبک یادگیری دانش آموزان و شناسایی آن ها، دانش آموزان را در انتخاب روش مناسب یادگیری، تا بتوانند به سطوح بالاتر عملکرد شخصی و شناختی و در نتیجه موفقیت تحصیلی خود دست پیدا کنند.
تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش انجام گردید. این تحقیق با هدف کاربردی و به روش توصیفی – همبستگی انجام گرفت و از نظر جمع آوری داده ها، به صورت پیمایش و میدانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانش آموزان کلاس های پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش (990 نفر) بودند که به وسیله جدول مورگان، 277 نفر دانش آموز، انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ی ﺳﺒﮏ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﮐﻠﺐ (1985) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل آزمون ها در نیمﺳﺎل اول ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401 استفاده شد. برای بررسی فرضیه ها از آزمون های رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سبک های واگرا، انطباق دهنده و جذب کننده با عملکرد تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار و بین سبک همگرا با عملکرد دانش آموزان، رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. به طور کلی این پژوهش نشان داد که سبک های یادگیری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم شهرستان املش تأثیر دارد. توجه داشتن معلمان به سبک یادگیری دانش آموزان و شناسایی آن ها، دانش آموزان را در انتخاب روش مناسب یادگیری، تا بتوانند به سطوح بالاتر عملکرد شخصی و شناختی و در نتیجه موفقیت تحصیلی خود دست پیدا کنند.
کلمات کلیدی :
سبک های یادگیری، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان، معلمان
سبک های یادگیری، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان، معلمان
-
351
-
132
-
1402/07/01
-
1402/08/04
-
1402/10/01