تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان شهرستان اسلام آباد غرب
دوره 6، شماره 68، دی 1402، صفحات 131 - 143
1 دکتری، گروه بیومکانیک و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش اسلام آباد غرب، ایران
3 گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش اسلام آباد غرب، ایران
چکیده :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان شهرستان اسلام آباد غرب انجام گرفت. روش ها: اين پژوهش از لحاظ هدف، کاريردی و از نظر روش، نیمه آزمايشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل می دادند که از میان آنها با روش نمونه گیری در دسترس، 30 دانش آموز با انتخاب شده و به طورتصادفی در گروه آزمايش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)، جايگزين شدند. به شرکت کنندگان گروه آزمايش، 12 جلسه برنامه ی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی آموزش داده شد. داده ها از طريق آزمون آماری کوواريانس مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودپنداره تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر تأثیر معناداری دارد (001/0>P). نتیجه گیری: يافته ها نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزايش باورهای خودکارآمدی و خود پنداره تحصیلی دانش آموزان اثربخش بوده است و دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل در پس آزمون، به طور معناداری، باورهای خودکارآمدی و خودپنداره تحصیلی بیشتری داشتند. بنابراين، با توجه به اين يافته میتوان نتیجه گرفت که اين روش می تواند قابل کاربست توسط روانشناسان و مشاوران مدارس در رابطه با دانش آموزان باشد.
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودپنداره و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان شهرستان اسلام آباد غرب انجام گرفت. روش ها: اين پژوهش از لحاظ هدف، کاريردی و از نظر روش، نیمه آزمايشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی 1400-1401 تشکیل می دادند که از میان آنها با روش نمونه گیری در دسترس، 30 دانش آموز با انتخاب شده و به طورتصادفی در گروه آزمايش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر)، جايگزين شدند. به شرکت کنندگان گروه آزمايش، 12 جلسه برنامه ی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی آموزش داده شد. داده ها از طريق آزمون آماری کوواريانس مورد تجزيه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودپنداره تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر تأثیر معناداری دارد (001/0>P). نتیجه گیری: يافته ها نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در افزايش باورهای خودکارآمدی و خود پنداره تحصیلی دانش آموزان اثربخش بوده است و دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به دانش آموزان گروه کنترل در پس آزمون، به طور معناداری، باورهای خودکارآمدی و خودپنداره تحصیلی بیشتری داشتند. بنابراين، با توجه به اين يافته میتوان نتیجه گرفت که اين روش می تواند قابل کاربست توسط روانشناسان و مشاوران مدارس در رابطه با دانش آموزان باشد.
کلمات کلیدی :
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، خود پنداره تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش آموز دختر
شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، خود پنداره تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، دانش آموز دختر
-
364
-
144
-
1402/07/24
-
1402/08/16
-
1402/10/29