بررسی اختلال خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی
دوره 7، شماره 73، خرداد 1403، صفحات 12 - 16
1 دانشجوی کارشناسی، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا (س) تبریز
2 دانشجوی کارشناسی، آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس فاطمه زهرا (س) تبریز
3 دکتری زبان و ادبیات فارسی استادیار دانشگاه فرهنگیان تبریز
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اختلال خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مطالعات مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه شامل مقالات، پایاننامهها، رسالهها و سایتهایی مانند SID، Magiran و . . استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی میباشد. در این مقطع، درس فارسی (قرائت فارسی، املای فارسی) درسی کلیدی میباشد و از اهمیت دو چندانی برخودار است به نحوی که بدون یادگیری این درس، یادگیری دروس دیگر تقریبا غیرممکن میباشد. یکی از مهمترین مشکلات دانشآموزان در مدرسه، ضعف در خواندن و نوشتن است؛ املا نوعی نوشتن است. اختلال یادگیری در دانشآموزان ابتدایی میتواند کودک را در یادگیری، دچار مشکل و همین طور مشکلاتی را در صحبت کردن و خواندن ایجاد کند. این موضوعات میتواند در کودک احساس بدی به وجود آورد زیرا کودک متوجه تفاوتهای بین خود و سایر دانش آموزان میشود و این موضوع میتواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه نیز بشود به طور کلی اختلالات رایج به شرح ذیل است: اختلال یادگیری در ریاضی، اختلال نوشتن، اختلال خواندن.
هدف پژوهش حاضر بررسی اختلال خواندن و نوشتن در دانش آموزان دوره ابتدایی میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و مطالعات مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه شامل مقالات، پایاننامهها، رسالهها و سایتهایی مانند SID، Magiran و . . استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی میباشد. در این مقطع، درس فارسی (قرائت فارسی، املای فارسی) درسی کلیدی میباشد و از اهمیت دو چندانی برخودار است به نحوی که بدون یادگیری این درس، یادگیری دروس دیگر تقریبا غیرممکن میباشد. یکی از مهمترین مشکلات دانشآموزان در مدرسه، ضعف در خواندن و نوشتن است؛ املا نوعی نوشتن است. اختلال یادگیری در دانشآموزان ابتدایی میتواند کودک را در یادگیری، دچار مشکل و همین طور مشکلاتی را در صحبت کردن و خواندن ایجاد کند. این موضوعات میتواند در کودک احساس بدی به وجود آورد زیرا کودک متوجه تفاوتهای بین خود و سایر دانش آموزان میشود و این موضوع میتواند باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه نیز بشود به طور کلی اختلالات رایج به شرح ذیل است: اختلال یادگیری در ریاضی، اختلال نوشتن، اختلال خواندن.
کلمات کلیدی :
اختلال خواندن، اختلال نوشتن، دوره ابتدایی.
اختلال خواندن، اختلال نوشتن، دوره ابتدایی.
-
278
-
101
-
1402/12/20
-
1403/01/26
-
1403/03/30