آسیب شناسی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان
دوره 7، شماره 77، مهر 1403، صفحات 1 - 30
1 آموزش و پرورش تهران و دانشگاه فرهنگیان تهران
2 دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف کاوش و بررسی علل، پیامدها و راهکارهای اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان صورت گرفته است. پژوهش از نوع کیفی-توصیفی میباشد و به روش روایتی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد مکتوب و متون علمی و جهت تحلیل داده ها از روش نظریه ی مبنایی و با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای انجام شده است. یافته ها نشان داد احساسات و عواطف، شخصیت، نوع هوش و ساختار مغز، ژنتیک، جنسیت و خانواده فرد از عوامل به وجود آورنده ی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان است. همچنین یافته ها حاکی از آن است که پیامد های این اختلال در دانش آموزان در زمینه های مشکلات روانی و جسمی، سبک زندگی، تحصیل، روابط خانوادگی و اجتماعی روی زندگی آنها تاثیر می گذارد. راهکارهای بر طرف شدن اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان شامل واقعیت درمانی، معنویت درمانی، مشاوره گروهی و انفرادی، استفاده از برنامه های ترک گوشی، انجام فعالیت های جایگزین مانند ورزش کردن و... می باشد. براساس نتایج به دست آمده، این نوع اعتیاد ناشی از ژنتیک، راه گریزی ندارد، ولی می توان با انجام فعالیت های جایگزین این اختلال را به حداقل ممکن رساند. در تحلیل و تفسیر این روایت، برخی از نکاتی که برای واپایش و کنترل اعتیاد به اینترنت موثر واقع گشته است، مراجعه به مشاوران و متخصصان در این حوزه است که اهمیت بسیار زیادی در کاهش این رفتار در دانش آموزان داشته است.
پژوهش حاضر با هدف کاوش و بررسی علل، پیامدها و راهکارهای اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان صورت گرفته است. پژوهش از نوع کیفی-توصیفی میباشد و به روش روایتی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد مکتوب و متون علمی و جهت تحلیل داده ها از روش نظریه ی مبنایی و با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای انجام شده است. یافته ها نشان داد احساسات و عواطف، شخصیت، نوع هوش و ساختار مغز، ژنتیک، جنسیت و خانواده فرد از عوامل به وجود آورنده ی اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان است. همچنین یافته ها حاکی از آن است که پیامد های این اختلال در دانش آموزان در زمینه های مشکلات روانی و جسمی، سبک زندگی، تحصیل، روابط خانوادگی و اجتماعی روی زندگی آنها تاثیر می گذارد. راهکارهای بر طرف شدن اعتیاد به اینترنت در دانش آموزان شامل واقعیت درمانی، معنویت درمانی، مشاوره گروهی و انفرادی، استفاده از برنامه های ترک گوشی، انجام فعالیت های جایگزین مانند ورزش کردن و... می باشد. براساس نتایج به دست آمده، این نوع اعتیاد ناشی از ژنتیک، راه گریزی ندارد، ولی می توان با انجام فعالیت های جایگزین این اختلال را به حداقل ممکن رساند. در تحلیل و تفسیر این روایت، برخی از نکاتی که برای واپایش و کنترل اعتیاد به اینترنت موثر واقع گشته است، مراجعه به مشاوران و متخصصان در این حوزه است که اهمیت بسیار زیادی در کاهش این رفتار در دانش آموزان داشته است.
کلمات کلیدی :
اعتیاد به اینترنت، اجتماعی، گوشی، دانش آموز، خانواده
اعتیاد به اینترنت، اجتماعی، گوشی، دانش آموز، خانواده
-
61
-
2
-
1403/03/06
-
1403/06/04
-
1403/08/03