آسیب شناسی اختلالات اضطرابی در دانش آموزان نوجوان دبیرستانی
دوره 7، شماره 75، مرداد 1403، صفحات 1 - 32
1 دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی. مدرس دانشگاه فرهنگیان
2 دانشجوی کارشناسی پیوسته ی آموزش دانش آموزان با نیاز های ویژه ی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف کاوش و بررسی علل، پیامدها و راهکارهای اختلالات اضطرابی در دانش آموزان نوجوان دبیرستانی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کیفی-توصیفی میباشد و به روش روایتی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد مکتوب و متون علمی و جهت تحلیل داده ها از روش نظریه ی مبنایی و با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای انجام شده است. یافته ها نشان داد شرایط تحصیلی، حوادث و اتفاقات ناگهانی، مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی، عوامل شناختی، مشکلات فیزیکی و مشکلات خطر ساز از عوامل به وجود آورنده ی اضطراب در دانش آموزان نوجوان است. همچنین یافته ها حاکی از آن است که پیامد های این اختلال در دانش آموزان به نه شکل خانوادگی، هیجانی، روانی، تاثیرات منفی اضطراب بر فرایند خواب، شناختی، تحصیلی، اجتماعی، عادات نامناسب و جسمی می باشد. راهکار های کاهش میزان اضطراب در دانش آموزان شامل روان درمانی معنوی-مذهبی، دارو درمانی، خودشفقتی، آرام سازی، راهکارهای بدنی و جسمی، استفاده از رویکرد شناختی و رویکرد شناختی-رفتاری، تاب آوری، واقعیت درمانی، انجام دادن کارهای آرامبخش، راهکارهایی در زمینه ی تحصیلی، ذهن آگاهی و تنظیم ساعات خواب می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده، اضطراب ناشی از شرایط سنی دانش آموزان نوجوان، راه گریزی ندارد، ولی می توان با حل برخی از مشکلات آموزشی و خانوادگی و آموزش برخی از تکنیک ها مثل آرام سازی عضلانی و بیوفیدبک این اختلال را به حداقل ممکن رساند. در تحلیل و تفسیر این روایت، برخی از نکاتی که برای واپایش و کنترل اختلالات اضطرابی موثر واقع گشته است، به کار بستن روان شناسان و مشاوران خبره و متخصص در مدارس و اهمیت دادن به این نیروی آموزشی و ایضا بازنگری در نظام آموزشی کشور بالاخص نظام ارزشیابی مدارس و تغییر دیدگاه معلمان، اهمیت بسیار زیادی در کاهش اضطراب دانش آموزان خواهد گذاشت.
پژوهش حاضر با هدف کاوش و بررسی علل، پیامدها و راهکارهای اختلالات اضطرابی در دانش آموزان نوجوان دبیرستانی صورت گرفته است. پژوهش از نوع کیفی-توصیفی میباشد و به روش روایتی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی اسناد مکتوب و متون علمی و جهت تحلیل داده ها از روش نظریه ی مبنایی و با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای انجام شده است. یافته ها نشان داد شرایط تحصیلی، حوادث و اتفاقات ناگهانی، مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی، عوامل شناختی، مشکلات فیزیکی و مشکلات خطر ساز از عوامل به وجود آورنده ی اضطراب در دانش آموزان نوجوان است. همچنین یافته ها حاکی از آن است که پیامد های این اختلال در دانش آموزان به نه شکل خانوادگی، هیجانی، روانی، تاثیرات منفی اضطراب بر فرایند خواب، شناختی، تحصیلی، اجتماعی، عادات نامناسب و جسمی می باشد. راهکار های کاهش میزان اضطراب در دانش آموزان شامل روان درمانی معنوی-مذهبی، دارو درمانی، خودشفقتی، آرام سازی، راهکارهای بدنی و جسمی، استفاده از رویکرد شناختی و رویکرد شناختی-رفتاری، تاب آوری، واقعیت درمانی، انجام دادن کارهای آرامبخش، راهکارهایی در زمینه ی تحصیلی، ذهن آگاهی و تنظیم ساعات خواب می باشد. بر اساس نتایج به دست آمده، اضطراب ناشی از شرایط سنی دانش آموزان نوجوان، راه گریزی ندارد، ولی می توان با حل برخی از مشکلات آموزشی و خانوادگی و آموزش برخی از تکنیک ها مثل آرام سازی عضلانی و بیوفیدبک این اختلال را به حداقل ممکن رساند. در تحلیل و تفسیر این روایت، برخی از نکاتی که برای واپایش و کنترل اختلالات اضطرابی موثر واقع گشته است، به کار بستن روان شناسان و مشاوران خبره و متخصص در مدارس و اهمیت دادن به این نیروی آموزشی و ایضا بازنگری در نظام آموزشی کشور بالاخص نظام ارزشیابی مدارس و تغییر دیدگاه معلمان، اهمیت بسیار زیادی در کاهش اضطراب دانش آموزان خواهد گذاشت.
کلمات کلیدی :
اختلالات اضطربی، دانش آموزان، نوجوان
اختلالات اضطربی، دانش آموزان، نوجوان
-
186
-
5
-
1403/02/09
-
1403/03/13
-
1403/05/27