تاثیر منابع و قابلیت مبتنی بر بازار ، دانش مبتنی بر بازار و بازار رقابتی و پویا بر قابلیت های پویا مبتنی بر بازار و تاثیر آن بر عملکرد و تمایل به صادرات : نقش تعدیل کنندگی حمایت دولت
دوره 7، شماره 78، آبان 1403، صفحات 1 - 15
1 استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بین الملل ،پیام نور واحد کرج، البرز، ایران
چکیده :
در یک بازار پویا و رقابتی مانند صنعت ماهیان زینتی، سازمان ها برای پیشرفت به قابلیت های پویا فراتر از قابلیت های معمول نیاز دارند. اگرچه بسیاری از مطالعات بر روی قابلیتهای پویا انجام شده است، اما تعداد کمی از آنها هنوز شرکتهای خرد را به عنوان موضوعات تحقیقاتی شامل میشوند. این مطالعه با هدف تاثیر منابع و قابلیت مبتنی بر بازار ،دانش مبتنی بر بازار و بازار رقابتی و پویا بر قابلیت های پویا مبتنی بر بازار و تاثیر آن برعملکرد و تمایل به صادرات با نقش تعدیل کنندگی حمایت دولت در بین پنج شرکت صادر کننده ماهی زینتی به روسیه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان پنج شرکت صادر کننده ماهی زینتی به روسیه که حجم نمونه 126 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که قابلیتهای پویا مبتنی بر بازار را میتوان در شرایط بازار پویا و رقابتی برای سازمانهایی با منابع، قابلیتها و دانش مبتنی بر بازار ایجاد کرد. علاوه بر این، قابلیتهای پویای مبتنی بر بازار بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد و متعاقباً تمایل به صادرات را افزایش میدهد. حمایت دولت همچنین در تقویت یا تضعیف شکلگیری قابلیتهای پویا مبتنی بر بازار نقش دارد.
در یک بازار پویا و رقابتی مانند صنعت ماهیان زینتی، سازمان ها برای پیشرفت به قابلیت های پویا فراتر از قابلیت های معمول نیاز دارند. اگرچه بسیاری از مطالعات بر روی قابلیتهای پویا انجام شده است، اما تعداد کمی از آنها هنوز شرکتهای خرد را به عنوان موضوعات تحقیقاتی شامل میشوند. این مطالعه با هدف تاثیر منابع و قابلیت مبتنی بر بازار ،دانش مبتنی بر بازار و بازار رقابتی و پویا بر قابلیت های پویا مبتنی بر بازار و تاثیر آن برعملکرد و تمایل به صادرات با نقش تعدیل کنندگی حمایت دولت در بین پنج شرکت صادر کننده ماهی زینتی به روسیه انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان پنج شرکت صادر کننده ماهی زینتی به روسیه که حجم نمونه 126 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که قابلیتهای پویا مبتنی بر بازار را میتوان در شرایط بازار پویا و رقابتی برای سازمانهایی با منابع، قابلیتها و دانش مبتنی بر بازار ایجاد کرد. علاوه بر این، قابلیتهای پویای مبتنی بر بازار بر عملکرد سازمانی تأثیر میگذارد و متعاقباً تمایل به صادرات را افزایش میدهد. حمایت دولت همچنین در تقویت یا تضعیف شکلگیری قابلیتهای پویا مبتنی بر بازار نقش دارد.
کلمات کلیدی :
منابع و قابلیت مبتنی بر بازار ، دانش مبتنی بر بازار، بازار رقابتی و پویا، قابلیت های پویا مبتنی بر بازار، عملکرد، تمایل به صادرات، حمایت دولت
منابع و قابلیت مبتنی بر بازار ، دانش مبتنی بر بازار، بازار رقابتی و پویا، قابلیت های پویا مبتنی بر بازار، عملکرد، تمایل به صادرات، حمایت دولت
-
44
-
4
-
1403/04/13
-
1403/07/08
-
1403/09/01