#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

پیش بینی کیفیت تدریس معلمان بر اساس سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر (مورد مطالعه: معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام )
دوره 7، شماره 80، دی 1403، صفحات 34 - 59
نویسندگان : لیلا میرزایی 1 ، رضا حیدری فرد* 2 ، احمد روستایی 3

1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام.

2 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام.

3 دبیر آموزش و پرورش شهر ایلام

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کیفیت تدریس معلمان بر اساس سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر در بین معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری داده‌ها از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم مشتمل بر 482 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان (1970) با احتساب ده درصد بیشتر برابر با 238 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد شامل؛ پرسشنامه کیفیت تدریس سراج(2002)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی برجيان بروجني(1390)، پرسشنامه استقلال شغلی جانگ( 1995) و پرسشنامه تمایل به تغییر سازمانی دونهام و همکاران(1989؛ برگرفته از یگانه مهر،1393) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها نیز با نظر استاد راهنما بررسی و تأیید شد. همچنین، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 81/0، 84/0، 84/0 محاسبه شده است. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی ساده رگرسیون چندگانه گام به گام تحلیل شد. نتایج نشان داد، میزان همبستگی بین سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر با کیفیت تدریس معلّمان به ترتیب برابر با 789/0، 749/0 و 719/0 و میزان خطای آزمون کمتر از سطح معنی داری 05/0 می‌باشد و بین آنها رابطه مثبت، معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، میزان سهم(پیش بینی) متغیرهای سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر روی کیفیت تدریس معلّمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام به ترتیب؛ 8/61، 1/56 و 6/51 درصد می‌باشد که متغیر" سواد اطلاعاتی " با مقدار 8/61 درصد دارای بیشترین سهم پیش بینی و متغیر" تمایل به تغییر " با میزان 6/51 درصد دارای کمترین سهم پیش بینی روی کیفیت تدریس معلّمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام می باشند.
کلمات کلیدی :
کیفیت تدریس معلمان، سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی، تمایل به تغییر
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفگرایش به سرپرستی  بهبود عملکردپيچيدگي حسابدارياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت زمانگراتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمداندمشقجنگ صلیبیهویت برندشناسایی نام تجاریموبایلنادرپوررحمانیشعر معاصرحسابداری رقابتیعملکرد مالیچندرسانهریاضیمهارتهاي ارتباطيپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیستعریب دیوانهامیزان مالیاتفرهنگ سازیعدالتعرفان و تصوفوحدت وجودوکالتماهیتعمل حقوقیعمل مادیحل مسئلهزناننشاط اجتماعیمشارکتهنرنمایشچهارمسمینار پایدیااقتصادمقاومتیادریسمغربتمدن و فرهنگخودگوییفطرتاسلامیتربیتبانکعقودفارابیابن طفیلنرخ بیکاریاشتغالجرمتورمزنفقهتونسفقه مالکیاسلامیهودیتمسیحیتهندوئیزتاریخبغدادقاهرهاشبیلیهاخبارواحد یزدجبرانتعهدارتباطاتفرآیندازدواجنگارگریباباجانیبیگزادهامیننهضت ترجمهوزیراندولتمهدیموحدینمرابطینممالیکمهدویتبحرانشاخصمخزنکاستاگیلانرفتارتمدناروپا سارتنهرمزصفویهتنبیهمدارسAHPانگیزشجرحمتونرتقدرتنقدحقوقمالیاتمعلمکُـلبفکرذکرمولاناپیرستسلیممبیعکتابگنبدصحنفرمشیرازعشقصحتگلمنابعفهمبداءمُثلتقلیدتابومحلهنکاحپیریشریعتعربآتناتقریرامیدقالیخلعفقهیرندحجچینصلحثبتعقدماربوردیوجامعهمحبتهمدمولبهنكاحعدهدیندنیانفقهبازیشیعهدعاقمآثارغربكارزوجکوفهمرزفمینیسممصرحجابشهریاراسبمغمادرتمرینضررضرّ
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !