


پیش بینی کیفیت تدریس معلمان بر اساس سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر (مورد مطالعه: معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام )
دوره 7، شماره 80، دی 1403، صفحات 34 - 59
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام.
2 استادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، مؤسسه آموزش عالی باختر ایلام.
3 دبیر آموزش و پرورش شهر ایلام
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کیفیت تدریس معلمان بر اساس سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر در بین معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم مشتمل بر 482 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان (1970) با احتساب ده درصد بیشتر برابر با 238 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد شامل؛ پرسشنامه کیفیت تدریس سراج(2002)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی برجيان بروجني(1390)، پرسشنامه استقلال شغلی جانگ( 1995) و پرسشنامه تمایل به تغییر سازمانی دونهام و همکاران(1989؛ برگرفته از یگانه مهر،1393) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها نیز با نظر استاد راهنما بررسی و تأیید شد. همچنین، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 81/0، 84/0، 84/0 محاسبه شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی ساده رگرسیون چندگانه گام به گام تحلیل شد. نتایج نشان داد، میزان همبستگی بین سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر با کیفیت تدریس معلّمان به ترتیب برابر با 789/0، 749/0 و 719/0 و میزان خطای آزمون کمتر از سطح معنی داری 05/0 میباشد و بین آنها رابطه مثبت، معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، میزان سهم(پیش بینی) متغیرهای سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر روی کیفیت تدریس معلّمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام به ترتیب؛ 8/61، 1/56 و 6/51 درصد میباشد که متغیر" سواد اطلاعاتی " با مقدار 8/61 درصد دارای بیشترین سهم پیش بینی و متغیر" تمایل به تغییر " با میزان 6/51 درصد دارای کمترین سهم پیش بینی روی کیفیت تدریس معلّمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام می باشند.
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کیفیت تدریس معلمان بر اساس سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر در بین معلمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان مدارس متوسطه دوم مشتمل بر 482 نفر بود. نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان (1970) با احتساب ده درصد بیشتر برابر با 238 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. ابزار اصلی گردآوری داده ها، پرسشنامه های استاندارد شامل؛ پرسشنامه کیفیت تدریس سراج(2002)، پرسشنامه سواد اطلاعاتی برجيان بروجني(1390)، پرسشنامه استقلال شغلی جانگ( 1995) و پرسشنامه تمایل به تغییر سازمانی دونهام و همکاران(1989؛ برگرفته از یگانه مهر،1393) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها نیز با نظر استاد راهنما بررسی و تأیید شد. همچنین، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 81/0، 84/0، 84/0 محاسبه شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون ، رگرسیون خطی ساده رگرسیون چندگانه گام به گام تحلیل شد. نتایج نشان داد، میزان همبستگی بین سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر با کیفیت تدریس معلّمان به ترتیب برابر با 789/0، 749/0 و 719/0 و میزان خطای آزمون کمتر از سطح معنی داری 05/0 میباشد و بین آنها رابطه مثبت، معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، میزان سهم(پیش بینی) متغیرهای سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی و تمایل به تغییر روی کیفیت تدریس معلّمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام به ترتیب؛ 8/61، 1/56 و 6/51 درصد میباشد که متغیر" سواد اطلاعاتی " با مقدار 8/61 درصد دارای بیشترین سهم پیش بینی و متغیر" تمایل به تغییر " با میزان 6/51 درصد دارای کمترین سهم پیش بینی روی کیفیت تدریس معلّمان مدارس متوسطه دوم شهر ایلام می باشند.
کلمات کلیدی :
کیفیت تدریس معلمان، سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی، تمایل به تغییر
کیفیت تدریس معلمان، سواد اطلاعاتی، استقلال شغلی، تمایل به تغییر
-
175
-
14
-
1403/07/06
-
1403/08/08
-
1403/10/30