


مقایسه قالب مدیریت دانش در اصول حاکم بر سایبرنتیک در سازمان ها ( مطالعه موردی: پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران)
دوره 8، شماره 84، اردیبهشت 1404، صفحات 1 - 13
1 کارشناس اسناد و منابع علمی، پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران
2 کارشناس فرابری داده ها، پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران
3 کارشناس فرابری داده ها، پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران
چکیده :
هدف: پژوهش حاضر به بررسی مقایسه رهبری سایبرنتیک و مدیریت دانش در سازمانها که چهار فرآيند اصلي ايجاد دانش، تبديل و انتقال دانش، حفظ و نگهداري دانش و به كارگيري دانش در رابطه متقابل و معنادار سيبرنتيك و فرآيند مديريت دانش در سازمانها مي باشد. روششناسیپژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد. یافته ها: جامعه آماری ﮐﺎرﮐﻨﺎن پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران 75 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻮد. ﺑﺮاي ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎي رﻫﺒﺮي ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 17/94و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 09/89 اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ (ﺗﯽ ﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ، دوﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن) ﺑﻮد. ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎرآﻣﺪ ﮐﺮدن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤایند. بحث و نتیجه گیری: ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ رﻫﺒﺮي ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﻄﺢ ، 05/ p≤بوده اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺳﺘﻨﺒﺎط ﮐﺮد ﮐﻪ ﮔﺮاﯾﺶ بااستفاده از اﻟﮕﻮي ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ در پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ. در واﻗﻊ اداریه پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﻟﮕﻮي ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن وکارآمدﮐﺮدن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤایند.
هدف: پژوهش حاضر به بررسی مقایسه رهبری سایبرنتیک و مدیریت دانش در سازمانها که چهار فرآيند اصلي ايجاد دانش، تبديل و انتقال دانش، حفظ و نگهداري دانش و به كارگيري دانش در رابطه متقابل و معنادار سيبرنتيك و فرآيند مديريت دانش در سازمانها مي باشد. روششناسیپژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، توصيفي و از نوع همبستگي مي باشد. یافته ها: جامعه آماری ﮐﺎرﮐﻨﺎن پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران 75 ﻧﻔﺮ ﺑﻮده و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻨﻄﺒﻖ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻮد. ﺑﺮاي ﺟﻤﻊ آوري داده ﻫﺎ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎي رﻫﺒﺮي ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 17/94و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ ﺑﺎ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ 09/89 اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ (ﺗﯽ ﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪ، دوﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن) ﺑﻮد. ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﮐﺎرآﻣﺪ ﮐﺮدن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤایند. بحث و نتیجه گیری: ﻃﺒﻖ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ رﻫﺒﺮي ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ در ﺳﻄﺢ ، 05/ p≤بوده اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ اﺳﺘﻨﺒﺎط ﮐﺮد ﮐﻪ ﮔﺮاﯾﺶ بااستفاده از اﻟﮕﻮي ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ در پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات تهران ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ. در واﻗﻊ اداریه پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ از اﻟﮕﻮي ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ ﺳﺎﯾﺒﺮﻧﺘﯿﮏ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﻠﻤﯽ در ﺟﻬﺖ ﭘﯿﺸﺒﺮد اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن وکارآمدﮐﺮدن ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺶ، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤایند.
کلمات کلیدی :
الگوی مدیریتی سایبرنتیک، رهبری سایبرنتیک، مدیریت دانش، پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات
الگوی مدیریتی سایبرنتیک، رهبری سایبرنتیک، مدیریت دانش، پژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعات
-
103
-
58
-
1403/11/21
-
1404/01/17
-
1404/02/31