


بررسي نقش استفاده کتابهای کمک آموزشي و وسایل کمک آموزشی بر پیشرفت تحصیلي دانش آموزان مقطع ابتدایی از ديدگاه معلمان ابتدایی شهرستان چالدران
دوره 7، شماره 81، بهمن 1403، صفحات 63 - 75
1 دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی. واحد ارومیه. دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی. واحد ارومیه. دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 کارشناس علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی. واحد ارومیه. دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
چکیده :
تحقیق حاضر به دنبال تعيين نقش کتابهاي کمک آموزشي و وسایل کمک آموزشی بر رشد تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالدران از ديدگاه معلمان ابتدایی مي باشد. تحقيق از نظر هدف و ماهیت کاربردي و از نظر فلسفه پژوهش کمیو از نظر مسیر اجرا و روش های تجزیه و تحلیل داده ها از نوع پژوهش های علي مقايسه اي (پس رويدادي) است. جامعه آماري در اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالدران که 20 کلاس به تعداد 1018 نفر است مي باشد. روش نمونه گيري در پژوهش حاضر از نوع نمونه گیری در دسترس و خوشه تصادفي مي باشد و طبق جدول مورگان 160 نفر از دانش آموزان به عنوان حجم نهايي نمونه، که از اين تعداد 80 نفر مربوط به گروه استفاده کننده از کتاب کمک آموزشی و وسايل کمک آموزشي و 80 نفر مربوط به گروه عدم استفاده کننده از وسايل و کتاب کمک آموزشي مي باشد. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه انگيزه پيشرفت هرمنس(2001) است. براي برآورد پايايي پرسشنامه ها از آلفاي کرانباخ استفاده گرديد که مقدار پايايي براي پرسشنامه مذکور ( 776/) محاسبه گرديد. در ضمن روايي آنها توسط کارشناسان حوزه علوم تربيتي مورد تاييد قرار گرفت و اطلاعات به دست امده از پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS ورژن26 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحقيق حاکي است که استفاده از وسايل کمک آموزشي و کتب کمک آموزشی در تدريس باعث افزايش انگيزش پيشرفت در دانش آموزان و بهبود پيشرفت تحصيلي آنها مي شود. ميزان تاثير استفاده از وسايل کمک آموزشي در يادگيري بطور معني داري بالاتر از حد متوسط مي باشد. در هر دو گروه ميزان تاثير استفاده از وسايل و کتب کمک آموزشي در يادگيري بطور معني داري بالاتر از حد متوسط مي باشد. ميانگين بيشتر از 3 و سطح معني داري کمتر از /05 است ميزان دسترسي معلمان ودانش آموزان به استفاده از وسايل کمک آموزشي در حد پايين گزارش شد.
تحقیق حاضر به دنبال تعيين نقش کتابهاي کمک آموزشي و وسایل کمک آموزشی بر رشد تحصيلي دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالدران از ديدگاه معلمان ابتدایی مي باشد. تحقيق از نظر هدف و ماهیت کاربردي و از نظر فلسفه پژوهش کمیو از نظر مسیر اجرا و روش های تجزیه و تحلیل داده ها از نوع پژوهش های علي مقايسه اي (پس رويدادي) است. جامعه آماري در اين پژوهش شامل کليه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالدران که 20 کلاس به تعداد 1018 نفر است مي باشد. روش نمونه گيري در پژوهش حاضر از نوع نمونه گیری در دسترس و خوشه تصادفي مي باشد و طبق جدول مورگان 160 نفر از دانش آموزان به عنوان حجم نهايي نمونه، که از اين تعداد 80 نفر مربوط به گروه استفاده کننده از کتاب کمک آموزشی و وسايل کمک آموزشي و 80 نفر مربوط به گروه عدم استفاده کننده از وسايل و کتاب کمک آموزشي مي باشد. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل دو پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه انگيزه پيشرفت هرمنس(2001) است. براي برآورد پايايي پرسشنامه ها از آلفاي کرانباخ استفاده گرديد که مقدار پايايي براي پرسشنامه مذکور ( 776/) محاسبه گرديد. در ضمن روايي آنها توسط کارشناسان حوزه علوم تربيتي مورد تاييد قرار گرفت و اطلاعات به دست امده از پرسشنامه توسط نرم افزار SPSS ورژن26 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج تحقيق حاکي است که استفاده از وسايل کمک آموزشي و کتب کمک آموزشی در تدريس باعث افزايش انگيزش پيشرفت در دانش آموزان و بهبود پيشرفت تحصيلي آنها مي شود. ميزان تاثير استفاده از وسايل کمک آموزشي در يادگيري بطور معني داري بالاتر از حد متوسط مي باشد. در هر دو گروه ميزان تاثير استفاده از وسايل و کتب کمک آموزشي در يادگيري بطور معني داري بالاتر از حد متوسط مي باشد. ميانگين بيشتر از 3 و سطح معني داري کمتر از /05 است ميزان دسترسي معلمان ودانش آموزان به استفاده از وسايل کمک آموزشي در حد پايين گزارش شد.
کلمات کلیدی :
کتابهای کمک آموزشي، وسایل کمک آموزشی، پيشرفت تحصيلي، انگيزش پيشرفت
کتابهای کمک آموزشي، وسایل کمک آموزشی، پيشرفت تحصيلي، انگيزش پيشرفت
-
139
-
6
-
1403/09/06
-
1403/10/09
-
1403/11/28