مقایسه کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن و دانش آموزان عادی
دوره 1، شماره 6، آبان 97، صفحات 0 - 0
1
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن و دانش آموزان عادی انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علّی مقایسه¬ ای است. جامعه¬ی آماری پژوهش کلیه دانش¬آموزان دارای اختلال خواندن مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مراکز اختلالات¬ یادگیری شهر تهران تشکیل می¬دادند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز مبتلا به اختلال خواندن بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند و برحسب تعداد و ویژگیهای دموگرافیک (سن، جنس، پایه تحصیلی) با گروه دانش آموزان عادی، همتا سازی شدند. جهت گرداوری اطلاعات از مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، آزمون فراخنای حروف – ارقام، آزمون مربع¬های دنباله¬دار تولزـ¬پیرون، آزمون دسته بندي کارتهاي ويسکانسين و مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، میانگین انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تراز دانش آموزان عادی است (01/0> p) همچنین میانگین نمرات مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال، توجه و انعطاف پذیری ذهنی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تر از دانش آموزان عادی است (01/0> p) .
پژوهش حاضر با هدف مقایسه کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن و دانش آموزان عادی انجام شد. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علّی مقایسه¬ ای است. جامعه¬ی آماری پژوهش کلیه دانش¬آموزان دارای اختلال خواندن مقطع ابتدایی مراجعه کننده به مراکز اختلالات¬ یادگیری شهر تهران تشکیل می¬دادند. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز مبتلا به اختلال خواندن بود که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند و برحسب تعداد و ویژگیهای دموگرافیک (سن، جنس، پایه تحصیلی) با گروه دانش آموزان عادی، همتا سازی شدند. جهت گرداوری اطلاعات از مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر، آزمون فراخنای حروف – ارقام، آزمون مربع¬های دنباله¬دار تولزـ¬پیرون، آزمون دسته بندي کارتهاي ويسکانسين و مقیاس چند بعدی رضایت از زندگی دانش آموزان استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از آزمون T مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد، میانگین انگیزش تحصیلی و رضایت تحصیلی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تراز دانش آموزان عادی است (01/0> p) همچنین میانگین نمرات مولفه های کارکردهای اجرایی از جمله حافظه فعال، توجه و انعطاف پذیری ذهنی در دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن بهطور معناداری پایین تر از دانش آموزان عادی است (01/0> p) .
کلمات کلیدی :
کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی، رضایت تحصیلی، اختلال خواندن
کارکردهای اجرایی، انگیزش تحصیلی، رضایت تحصیلی، اختلال خواندن