بررسی اثر بخشی آموزش مهارت ها و الگوهای ارتباطی زوجین با رویکرد گاتمن بر کیفیت روابط زوجین
دوره 7، شماره 74، تیر 1403، صفحات 11 - 23
1 کارشناس ارشدروانشناسی.موسسه آموزش عالی حکیم نظامی قوچان.ایران
2 استادیار گروه روانشناسی.موسسه آموزش عالی حکیم نظامی قوچان.ایران
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت ها و الگوهای ارتباطی زوجین با رویکرد گاتمن بر کیفیت روابط زوجین در دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور آشخانه است.روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور آشخانه به تعداد ٢٧٠ است که بر اساس تشابه تحقیقی ١٦ زوج انتخاب شدند و بر اساس نمونه گیری تصادفی به دو گروه کنترل و ازمایش هر کدام ٨ زوج تقسیم شدند.در مرحله پیش آزمون آزمودنی های هر گروه پرسشنامه های کیفیت روابط زوجین کوندی و همکاران (٢٠١٦)و سبک فرزند پروری بامرید را پاسخ گفتند.زوجین گروه آزمایش در طی ١٠ جلسه و هر جلسه به مدت ٤٥ دقیقه تحت آموزش مهارت ها و الگوهای ارتباطی گاتمن قرار گرفتند. در حالی که گروه کنترل هیچ گونه جلسه آموزشی دریافت نکردند .در پایان اجرای طرح هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه های یاد شده را تکمیل نمودند.داده های جمع آوری شده با تحلیل کواریانس تک متغییره و چند متغیره مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت .نتیجه حاصل از این بود که آموزش مهارت های و الگوهای ارتباطی گاتمن بر کیفیت روابط زوجین تاثیر گذار است در نتیجه آموزش مهارت ها والگوهای ارتباطی با رویکرد گاتمن میتواند بر کیفیت روابط زوجین اثر گذار باشد.
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت ها و الگوهای ارتباطی زوجین با رویکرد گاتمن بر کیفیت روابط زوجین در دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور آشخانه است.روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور آشخانه به تعداد ٢٧٠ است که بر اساس تشابه تحقیقی ١٦ زوج انتخاب شدند و بر اساس نمونه گیری تصادفی به دو گروه کنترل و ازمایش هر کدام ٨ زوج تقسیم شدند.در مرحله پیش آزمون آزمودنی های هر گروه پرسشنامه های کیفیت روابط زوجین کوندی و همکاران (٢٠١٦)و سبک فرزند پروری بامرید را پاسخ گفتند.زوجین گروه آزمایش در طی ١٠ جلسه و هر جلسه به مدت ٤٥ دقیقه تحت آموزش مهارت ها و الگوهای ارتباطی گاتمن قرار گرفتند. در حالی که گروه کنترل هیچ گونه جلسه آموزشی دریافت نکردند .در پایان اجرای طرح هر دو گروه آزمایش و کنترل پرسشنامه های یاد شده را تکمیل نمودند.داده های جمع آوری شده با تحلیل کواریانس تک متغییره و چند متغیره مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت .نتیجه حاصل از این بود که آموزش مهارت های و الگوهای ارتباطی گاتمن بر کیفیت روابط زوجین تاثیر گذار است در نتیجه آموزش مهارت ها والگوهای ارتباطی با رویکرد گاتمن میتواند بر کیفیت روابط زوجین اثر گذار باشد.
کلمات کلیدی :
مهارت های ارتباطی زوجین، الگوهای ارتباطی زوجین، رویکرد گاتمن، کیفیت روابط زوجین
مهارت های ارتباطی زوجین، الگوهای ارتباطی زوجین، رویکرد گاتمن، کیفیت روابط زوجین
-
174
-
84
-
1402/12/20
-
1403/02/16
-
1403/04/31