ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

تبیین و تحلیل انواع نظریات غایت‌انگارانه: خودگرایی دیگرگرایی همه‌گرایی
دوره 5، شماره 58، اسفند 1401، صفحات 1 - 15
نویسندگان : علی عسگری یزدی 1، علی قنبریان* 2
1- دانشیار دانشگاه تهران
2- پژوهشگر پسادکتری دانشگاه تهران / فلسفۀ اخلاق
چکیده :
در فلسفۀ اخلاق، به‌ویژه پس‌از کانت (1724ـ1804م / Immanuel Kant) این سؤال مطرح شد که آیا انجام فعل اخلاقی به انگیزه‌ای خارج از صِرف تکلیف و الزام اخلاقی، فاقد اعتبار است و ارزش اخلاقی ندارد؟ نوع پاسخ به این پرسش، منشأ تقسیم نظام های اخلاقی به دو نحلۀ کلی غایت‌گرا و وظیفه‌گرا شده است. نظریات غایت‌انگارانه به اعتبار اینکه خیر چه کسی را ملاک قرار می‌دهند، به 3 نظریۀ خودگرایی (Ethical egoism)، دیگرگرایی (Altruism)، همه‌گرایی / فایده‌گرایی (Utilitarianism) تقسیم می‌شوند. این سه نظریه، با مبحث لذت‌گرایی پیوند خورده و مورد توجه فلاسفۀ اخلاق و عموم مردم بوده است؛ به‌ویژه فایده‌گرایی که در مجامع علمی و نهادهای دولتی و شخصی تأثیرگذار بوده است. در این مقاله این سه نظریه تبیین، تحلیل، و تا حدی نقد شده است.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیمسئولیت پذیری اجتماعی معلمانآموزش مدیریت هیجانافکار خودکشینهادهای ارفاقیاجرای حکمنظام نیمه آزادیناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریمنابع انسانیسازمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگینظریه های یادگیریافت تحصیلیتوانبخشی شناختیتکلیف علامت توقفتکانشگریسالمندانتقويت بنيان های اخلاقیكاركرد خانوادهمدیریت عملکردعملکرد سازمانیدانشگاه تبریزتعهد عاطفیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیاسطوره درمانیپاد اسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکیفیت زندگیکودک آزاریقوانین کیفریمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکانعملکردزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنیادگیریابتداییسازمانهاتفکر خلاقاجتماعیگوشیدانش آموزانعاقلهضمانبیمه دیه مسئولیتجریرهعصبهزهدریاضتکلبیوناپیکوریسمرشد حرکتیدوره ابتداییدختر و پسربلوغمدرسهمصرشامجزیرهسیوطیهگلهابزآینده خدمات بانکیثبتثبت آنیگرانیممالیکاقتصادسازگارینوآوریآموزشنوجوانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفزنانخانه دارانسجامابرازگریتعارضامتناع از مدرسهبهنجاریغزهصلیبیعرفاتراه حسینَشامتاریخعدالت جنسیتیخوش بینیشادکامیخودتوانمندیموسی صدرتقریبادیانمذاهبادبیات مللاسپانیاپرتغالمغربحفصیانموحداناروپااورشلیمساسانیاندانشگاهتعالیم اسلامیبریتانیاتدریسسیستانزنان متاهلفسادروایاتپیترزهرستحقوق معنویلایحهعفاف و حجابشیعهعدالتمعلممتعلمضررضرارضرّخانوادگیموانعکودکتاثیراتآسیب هااسنادتصاویرسودلذتقرآنفقهکلامرنگشکلبازیتکفیرجهادجرمدستورتمرینچاقیحبسآرزوروشانگیزهخشماملادیکتهابن ابَّارتيزهوشالثیازنتشیعرسانهدولتصبوریمادرناسانسانانبیاءطبیعتقضاءمغمغبچهتروريسمتکرارشبصبحنمادطلاقاسبشکارعرفانهنرجایگاهشعراسترقصهحلاجتخیلمتهمناشرشخصکمیترازتئوریمدلایذهبزه دیدهرمانانقاذسیاقدینبهمنقطرتوبهتوحیدکیفرمعادفردیمعتزلهسنتتوسلحجيّتتقابلزوجشوهرقممعیاركارغربآثاررؤیاتغییرهزینهدعاکلمهعلماءنشوزمردمدنیاصلحنكاحفسخعدههدفوحدتمدهوهولبهمحبتهمدمبیعتنامه77یائسگیمارعقدچینحجرندخلعقالیدهاندندانذنابهتمدنتولیدآتناپیریتاثیرقبضگلفرمپوسترگنبدمبیعحکایتفکررتموبدشهروتنبیهتورمنامه
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !