ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با سلامت عمومی و عملکرد آموزشی معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر قم
دوره 6، شماره 67، آذر 1402، صفحات 1 - 12
نویسندگان : محمود امیدی* 1 ، محمدرضا ابراهیمی منش 2 ، ابراهیم فرمانی شجاعت 3

1 دکتری فلسفه تعلیم و تربیت. گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهگیان قم

2 کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد قم

3 مدرس دانشگاه فرهنگیان قم

چکیده :
هدف پژوهش تعیین رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با سلامت عمومی و عملکرد آموزشی معلمان مدارس ابتدائی آموزش ‌و پرورش شهر قم انجام شد. روش مطالعه توصیفی– همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری کلیه معلمان و مدیران آموزش‌و پرورش ناحیه 3 شهر قم که طبق آمار معلمان 939 نفر و مدیران 112 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که از این ‌بین با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 272 نفر معلم و 112 نفر مدیر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ذهنیت فلسفی کمیلی (۱۳۸۱) با آلفای کرونباخ گزارش شده در پژوهش حاضر ۸5/0، سلامت عمومی گلدبرگ (۱۹۷۲) با آلفای کرونباخ 88/0 و عملکرد آموزشی زندی (1392) با آلفای کرونباخ 82/0 جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون، آزمون‌های تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش گام‌به‌گام) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان دادند نشان داد که جامعیت (125/0=β، 01/0>p)، تعمیقی (120/0=β ،01/0>p)، انعطاف‌پذیری (204/0-=β،01/0>p) توان پیش‌بینی سلامت عمومی معلمان را دارد. همچنین جامعیت (126/0-=β، 01/0>p)، تعمیق (121/0-=β، 01/0>p)، انعطاف‌پذیری (121/0-=β، 01/0>p) توان پیش‌بینی عملکرد آموزشی معلمان را دارد. می‌توان گفت بین ذهنیت فلسفی مدیران و سلامت عمومی و عملکرد آموزشی معلمان رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد. می‌توان نتیجه گرفت ذهنیت فلسفی را برای نظم دادن به آگاهی‌ها و توانایی‌ها و درک سیستم نظام‌یافته سازمانی و کل سازمان را در جهت اهداف کلی، به‌صورت درک تصویر بزرگی از سازمان برای دستیابی به هدف نهایی مشخص می‌کند.
کلمات کلیدی :
ذهنیت فلسفی. عملکرد شغلی. سلامت عمومی. معلمان شهر قم
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !