ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با سلامت عمومی و عملکرد آموزشی معلمان مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر قم
دوره 6، شماره 67، آذر 1402، صفحات 1 - 12
نویسندگان : محمود امیدی* 1، محمدرضا ابراهیمی منش 2، ابراهیم فرمانی شجاعت 3
1- دکتری فلسفه تعلیم و تربیت. گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهگیان قم
2- کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد قم
3- مدرس دانشگاه فرهنگیان قم
چکیده :
هدف پژوهش تعیین رابطه ذهنیت فلسفی مدیران با سلامت عمومی و عملکرد آموزشی معلمان مدارس ابتدائی آموزش ‌و پرورش شهر قم انجام شد. روش مطالعه توصیفی– همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری کلیه معلمان و مدیران آموزش‌و پرورش ناحیه 3 شهر قم که طبق آمار معلمان 939 نفر و مدیران 112 نفر در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که از این ‌بین با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 272 نفر معلم و 112 نفر مدیر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ذهنیت فلسفی کمیلی (۱۳۸۱) با آلفای کرونباخ گزارش شده در پژوهش حاضر ۸5/0، سلامت عمومی گلدبرگ (۱۹۷۲) با آلفای کرونباخ 88/0 و عملکرد آموزشی زندی (1392) با آلفای کرونباخ 82/0 جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون، آزمون‌های تحلیل رگرسیون چندگانه (به روش گام‌به‌گام) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته¬ها نشان دادند نشان داد که جامعیت (125/0=β، 01/0>p)، تعمیقی (120/0=β ،01/0>p)، انعطاف‌پذیری (204/0-=β،01/0>p) توان پیش‌بینی سلامت عمومی معلمان را دارد. همچنین جامعیت (126/0-=β، 01/0>p)، تعمیق (121/0-=β، 01/0>p)، انعطاف‌پذیری (121/0-=β، 01/0>p) توان پیش‌بینی عملکرد آموزشی معلمان را دارد. می‌توان گفت بین ذهنیت فلسفی مدیران و سلامت عمومی و عملکرد آموزشی معلمان رابطه مثبت و معنی‌دار وجود دارد. می‌توان نتیجه گرفت ذهنیت فلسفی را برای نظم دادن به آگاهی‌ها و توانایی‌ها و درک سیستم نظام‌یافته سازمانی و کل سازمان را در جهت اهداف کلی، به‌صورت درک تصویر بزرگی از سازمان برای دستیابی به هدف نهایی مشخص می‌کند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !