ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی رابطه بین سبک های تدریس معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان (مطالعه موردی: کلاس های پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش)
دوره 7، شماره 75، مرداد 1403، صفحات 80 - 92
نویسندگان : معصومه بکرای* 1 ، حسین کریمی نژاد 2 ، وحید حسینی پور 3 ، هاجر ابراهیمی 4

1 کارشناس ارشد رشته مدیریت منابع انسانی، گرایش مدیریت منابع انسانی اسلامی و آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان املش

2 استادیار گروه مدیریت و عضو هیئت علمی و رئیس موسسه آموزش عالی قدیر لنگرود

3 کارشناس ارشد رشته مدیریت کسب و کار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت موسسه آموزش عالی قدیر لنگرود

4 کارشناس ارشد رشته مدیریت منابع انسانی، گرایش مدیریت منابع انسانی اسلامی و آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان املش

چکیده :
سبک تدریس ﺑﺎزﺗﺎب ﺟﺎمع از ﺷﯿﻮه ﻣﻌﻠمان است. هدف تحقیق، بررسی تأثیر سبک های تدریس معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی شهرستان املش است و کاربردی و به روش توصیفی – همبستگی است و جمع آوری داده ها با پیمایش و میدانی می باشد. جامعه آماری با جدول مورگان، شامل 277 نفر دانش¬آموز و 74 نفر معلم انتخاب شدند. سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ی سبک تدریس ﮔﺮاﺷﺎ و رﯾﭽﻤﻦ (2002) و عملکرد تحصیلی از معدل آزمون ها در نیمﺳﺎل اول ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 1401 انجام شد. برای بررسی فرضیه ها، آزمون های رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد ضریب بتای مؤلفه تخصصی، اقتدار رسمی، مدل شخصی و تعاملی مثبت و معنی‌دار و در مؤلفه تسهیل گری منفی و معنی‌دار است. سبک تدریس تسهیل گری با عملکرد دانش آموزان، رابطه منفی و معنی‌داری و سایر مؤلفه‌های سبک‌های تدریس با عملکرد دانش آموزان همبستگی مثبت و معنی‌دار دارند. سبک های تدریس معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان پنجم و ششم شهرستان املش تأثیر دارد. معلمان باید باتوجه به تجارب خود و تفاوت های فردی دانش آموزان، سبکی رابرگزیده که بتوانند نسبت به سبک های دیگر تدریس دارای کارآیی بیشتری باشند.
کلمات کلیدی :
آموزش و پرورش، دانش آموزان، سبک های تدریس، عملکرد تحصیلی
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !