نقش برنامه ریزی درسی جهت ترویج فرهنگ وقف
دوره 7، شماره 74، تیر 1403، صفحات 24 - 38
1 دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی
2 هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
چکیده :
رسالت آموزش و پرورش در همۀ دورهها، پرورش انسانهای توانمند در تمامی زمینهها برای برآوردن نیازهای جوامع بوده است. در این میان، امروزه آموزش و تربیت رفتارهای نیکوکارانه از جایگاه ویژه ای برای تأمین اهداف انسان دوستانه جوامع برخوردار است. هدف از پژوهش نقش برنامه ریزی درسی در ترویج فرهنگ وقف که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با استناد بر مطالعات و مبانی نظری ترسیم شده است. بدین منظور، یافته های حاصل از پژوهش، نشان داد که برنامه درسی، کارآمدی خویش را در پاسخگویی به مبانی و رسیدن به اهداف و چشم اندازها نشان می دهد. حوزه های تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی، قرآن و عربی، حوزه زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر، کار و فن آوری، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی حوزه هایی هستند که ارتباط مهمی با تربیت نیکوکارانه, وقف دارند. گنجاندن باب وقف در کتابهاي درسي براي آشنايي دانشآموزان با وقف، آموزش وقفنامه نويسي به دانشآموزان ،برگزاري مسابقه بين دانشآموزان تحت عنوان طرح شناسايي موقوفات در کشوردر درس انشا ،برگزاري اردوهاي آموزشي و بازديد از موقوفات براي دانشآموزان از محتوا های تاثیر گذار برنامه درسی در ترویج فرهنگ وقف می باشند .علاوه بر آن میتوان شرایطی فراهم آورد كه دانشآموزان در گروههای پژوهشی درخصوص كارهای واقفان و افراد خیر محلّ خود تحقیق و بررسی و گزارش آن را در كلاس درس مربوط(مثلاً درس دین و زندگی، انشاء و ...) و یا در قالب روزنامهی دیواری ارائه نمایند.که بدون توجه به احساس دلبستگی فرد به جامعه و حسِ نوعدوستي و خير رساندن به ديگران، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های تربيتي، آموزشي، فرهنگي و اجتماعی، فاقد هرگونه پشتوانه اجرایی خواهد بود.
رسالت آموزش و پرورش در همۀ دورهها، پرورش انسانهای توانمند در تمامی زمینهها برای برآوردن نیازهای جوامع بوده است. در این میان، امروزه آموزش و تربیت رفتارهای نیکوکارانه از جایگاه ویژه ای برای تأمین اهداف انسان دوستانه جوامع برخوردار است. هدف از پژوهش نقش برنامه ریزی درسی در ترویج فرهنگ وقف که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با استناد بر مطالعات و مبانی نظری ترسیم شده است. بدین منظور، یافته های حاصل از پژوهش، نشان داد که برنامه درسی، کارآمدی خویش را در پاسخگویی به مبانی و رسیدن به اهداف و چشم اندازها نشان می دهد. حوزه های تربیت و یادگیری حکمت و معارف اسلامی، قرآن و عربی، حوزه زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و هنر، کار و فن آوری، علوم انسانی و مطالعات اجتماعی حوزه هایی هستند که ارتباط مهمی با تربیت نیکوکارانه, وقف دارند. گنجاندن باب وقف در کتابهاي درسي براي آشنايي دانشآموزان با وقف، آموزش وقفنامه نويسي به دانشآموزان ،برگزاري مسابقه بين دانشآموزان تحت عنوان طرح شناسايي موقوفات در کشوردر درس انشا ،برگزاري اردوهاي آموزشي و بازديد از موقوفات براي دانشآموزان از محتوا های تاثیر گذار برنامه درسی در ترویج فرهنگ وقف می باشند .علاوه بر آن میتوان شرایطی فراهم آورد كه دانشآموزان در گروههای پژوهشی درخصوص كارهای واقفان و افراد خیر محلّ خود تحقیق و بررسی و گزارش آن را در كلاس درس مربوط(مثلاً درس دین و زندگی، انشاء و ...) و یا در قالب روزنامهی دیواری ارائه نمایند.که بدون توجه به احساس دلبستگی فرد به جامعه و حسِ نوعدوستي و خير رساندن به ديگران، برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های تربيتي، آموزشي، فرهنگي و اجتماعی، فاقد هرگونه پشتوانه اجرایی خواهد بود.
کلمات کلیدی :
وقف، برنامه درسی، ترویج فرهنگ وقف
وقف، برنامه درسی، ترویج فرهنگ وقف
-
178
-
60
-
1403/02/08
-
1403/03/28
-
1403/04/31