بررسی و تحلیل تصویرپردازی در اشعار نادر نادرپور و نصرت رحمانی
دوره 1، شماره 7، آذر 97، صفحات 0 - 0
1
2
چکیده :
تصويرپردازی شعری يکی از پرکاربردترين اصطلاحات نقد ادبی است که در دورهی شکوفايی نقد جديد مقبوليت فراوان يافته است و شاعران معاصر از آن برای ارائهی ابعاد مختلف ديدگاه خود بهره جستهاند. نادر نادرپور از شعرای برجسته معاصر، پیرو مکتب رمانتیسم و شاعری توانمند در زمینه سرایش تغزل بوده است، که توانسته است با وصف ها و خیال پردازيهاي خاص خود با کمک تشبیههاي بدیع، جذابیت خاصی به سرودههاي خود ببخشد و بیشترين توانش هنری نادرپور، در نظام تصويرسازی و انديشگانی و ترکیبسازی و بیان تصويرهای فشرده او ديده می شود. نصرت رحمانی از دیگر شاعران معاصر است که با به کارگیری کارکردهای هنری تصویر و هماهنگی آن با عواطف و اندیشهها با فراخوانی واژگان خاص و ساخت توصیفات اصلی و حقیقی در دو محور تصاویر زبانی و تصاویر خیالی به تناسب ذهنیت و عاطفه به خلق تصاویری ملهم از فضای تیره و سیاه جامعه بپردازد. نگارنده اين پژوهش بر آن است تا با رويکرد زيبايیشناسانه و ساختاری، به تحلیل و ارزيابی مهمترین عناصر شعری تصويرآفرینی در سرودههای نادرپور که بنیاد و شالوده اشعارش تصویر است و همچنین نصرت رحمانی را به شیوه تحلیلی - توصیفی مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. که نتیجه نشان می دهد بیشترین بار مضامین در اشعار دو شاعر برعهدهی تشبیهات است و دو شاعر به خوبی توانستهاند مولفهها و ویژگیهای فکری – محتوایی را به بهترین شکل ممکن با استفاده از تشبیهات بکر خود، بنمایانند.
تصويرپردازی شعری يکی از پرکاربردترين اصطلاحات نقد ادبی است که در دورهی شکوفايی نقد جديد مقبوليت فراوان يافته است و شاعران معاصر از آن برای ارائهی ابعاد مختلف ديدگاه خود بهره جستهاند. نادر نادرپور از شعرای برجسته معاصر، پیرو مکتب رمانتیسم و شاعری توانمند در زمینه سرایش تغزل بوده است، که توانسته است با وصف ها و خیال پردازيهاي خاص خود با کمک تشبیههاي بدیع، جذابیت خاصی به سرودههاي خود ببخشد و بیشترين توانش هنری نادرپور، در نظام تصويرسازی و انديشگانی و ترکیبسازی و بیان تصويرهای فشرده او ديده می شود. نصرت رحمانی از دیگر شاعران معاصر است که با به کارگیری کارکردهای هنری تصویر و هماهنگی آن با عواطف و اندیشهها با فراخوانی واژگان خاص و ساخت توصیفات اصلی و حقیقی در دو محور تصاویر زبانی و تصاویر خیالی به تناسب ذهنیت و عاطفه به خلق تصاویری ملهم از فضای تیره و سیاه جامعه بپردازد. نگارنده اين پژوهش بر آن است تا با رويکرد زيبايیشناسانه و ساختاری، به تحلیل و ارزيابی مهمترین عناصر شعری تصويرآفرینی در سرودههای نادرپور که بنیاد و شالوده اشعارش تصویر است و همچنین نصرت رحمانی را به شیوه تحلیلی - توصیفی مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد. که نتیجه نشان می دهد بیشترین بار مضامین در اشعار دو شاعر برعهدهی تشبیهات است و دو شاعر به خوبی توانستهاند مولفهها و ویژگیهای فکری – محتوایی را به بهترین شکل ممکن با استفاده از تشبیهات بکر خود، بنمایانند.
کلمات کلیدی :
نادرپور، تصویرپردازی، رحمانی، شعر معاصر
نادرپور، تصویرپردازی، رحمانی، شعر معاصر