ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

روش شناسی اقدام پژوهی به عنوان ابزاری در تعالی نقش معلمان در آموزش
دوره 8، شماره 88، شهریور 1404، صفحات 17 - 26
نویسندگان : محمد شاه ملکی 1، محمد باقریان اصل 2، سیف اله فضل الهی قمشی* 3
1- گروه مدیریت آموزشی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3- دانشیار برنامه ریزی درسی و گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه طلوع مهر، قم، ایران
چکیده :
یکی از شروط لازم برای تحقق هدف‌های نظام تعلیم‌وتربیت دخالت دادن معلمان در شناخت مشکلات فرایند یاددهی یادگیری است و این ضرورت و نیاز در صورتی واقعیت می‌یابد که خود آنها در شناخت مشکلات فعال شوند و در جهت رفع موانع به طور آگاهانه قدم بردارند. اقدام‌پژوهی رویکردی است که معلمان را به این صلاحیت حرفه‌ای می‌رساند. در اقدام‌پژوهی معمولاً معلم خود پژوهشگر است؛ مثلاً مشکلات فرایند تدریس را به طور گام‌به‌گام در طول یک مدت معین و با استفاده از سازوکارهای گوناگون پژوهشی پرسش‌نامه، مصاحبه و.... مورد کندوکاو قرار می‌دهد. این امر کمک می‌کند تا معلمان نقش مؤثرتری در شناخت مسائل آموزشی به‌ویژه فرایند یاددهی یادگیری داشته باشند. علاوه‌بر آن انجام اقدام‌پژوهی به‌وسیله معلمان باعث می‌شود که نتایج تحقیق کاربرد ملموس‌تری داشته باشد؛ لذا جایگاه اقدام‌پژوهی در آموزش‌وپرورش به‌منظور افزایش مهارت و صلاحیت پژوهندگی معلمان به‌خصوص معلمان ابتدایی به‌عنوان یک نیاز و ضرورت احساس می‌شود. در این مقاله به معرفی و توصیف اقدام‌پژوهی برای بالابردن صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان پرداخته خواهد شد. به طور خلاصه به‌کارگیری این رویکرد می‌تواند زمینه را برای اصلاح و ارتقا سطح یادگیری دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی روش‌های تدریس روش‌های یاددهی یادگیری توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای مغفول در معلمان مهیا نماید.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !