ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

جنبه های شخصیت شناسی کهن الگوی آتنا ( خدابانوی عقل و مهارت )
دوره 3، شماره 30، آبان 99، صفحات 120 - 111
نویسندگان : سعدالله رحیمی* 1، کبری رحیمی 2
1- دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی
2- کارشناس ارشد مطالعات زنان. بافت
چکیده :
کهن الگو، یا آرکی تایپ، از زبان کارل گوستاو یونگ درباره شخصیت و رفتار افراد بحث می کند و خصوصیات آنان را تحت کنترل در می آورد تا با تاثیرپذیری از رفتار خوب، زمینه رفاه روحی و زندگی فردی و اجتماعی برقرار شود. کهن الگوها هم نماد قدرت و پیشرفت را معرفی می کنند و هم لذت زندگی را با برنامه ریزی درست و دقیق که آپولو نشان می دهد، به عرصه زندگی می کشند. سخنوری و بحث و گفتگوی نتیجه دهنده در الگوگیری از آرکی تایپ آرس و کوشش و زحمتکشی هفائستوس نمود دارد. درونگرایی و لذت شادی را کهن الگوی دیونوسوس نوید می دهد، که در کنار قدرت برتر زئوس قرار دارد. در آرکی تایپ های زنانه، از هدایتگری زنان در آرامش دهی به خانواده سخن می رود، که آرتمیس، الهه زیبایی و هنر، خلاقیتش را در این راه به کار می گیرد، و آموزش مفید دارد. در جنبه ای از زندگی که نیایش و دعا، نوازشگر روح و روان زندگان زندگی است، آفرودیت پا به عرصه هدایتگری می گذارد. انعطاف پذیری را در حرکات و سکنات پرسفونه، مشتاقان تیپ شخصیتی او پی می گیرند. زنان آتنایی تحت فرمان عقل خود بوده و از قلبشان پیروی نمی‌کنند. کهن الگوی آتنا فرد را وامی‌دارد، تا به عقل و اراده، بیش از غریزه بها دهد. گرایش های واقع ‌بینانه و داشتن روحیه آرمانگرایی در ذهن عملگرای آتنا، طرفداران این تیپ شخصیتی را شاد می کند. در نتیجه، یک نکته منفی درباره آتنا گفته می شود که انعطاف ناپذیری و دوری زیاد از عواطف و هیجانات او می‌تواند منجر به رشد تک بعدی وجودش شود و جنبه ‌های دیگرش را از پرورش بازدارد. همه ویژگی های سازنده برای همه تیپ های شخصیتی که خواهان اصلاح روان و روحیه بانشاط خود می باشند، در کهن الگوها نهفته است.
مدیریت آموزشبرنامه ریزی آموزشیآموزش مدیرانپاکدشتانتظارات مشتریاینترنت بانکبانکداری الکترونیکیغزنیمعماریفرهنگهندغزنویانتکنوپولیهویت فرهنگیحفاظت از فرهنگ های بومیراهکارهای حفاظت از فرهنگ های محلیروان درمانی مثبت گراآشفتگی روانیاسترساضطرابخشم و افسردگیمدیریت دانشساختار سازمانی مدارستوسعه حرفه ای معلمانپیروی از رژیم غذاییذهن آگاهیقدرت ایگوتاب آوری روان شناختیرضایت از زندگیبهزیستی تحصیلیدانش آموزان متوسطهروان شناسی مثبت گرابرنامه ریزی آموزشی انعطاف پذیرطراحی آموزشیتدریس و یادگیری نوینفناوری های آموزشینقاط قوّتفرصت هامدارس هوشمندمقطع ابتداییشهر لامرددرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدخودکارآمدیرضایت زناشوییتنظیم شناختی هیجانیخشونت خانگیاضطراب بیماریدشواری در تنظیم هیجانمقیاس نگرش نسبت به بیماریمقیاس دشواری در تنظیم هیجانسبک زندگی فرزند پروریسبک مستبدانهسبک مقتدرانهسبک سهل گیرانهوالدینهوش هیجانیپرخاشگرینوجوانانتربیتنهج البلاغهالگوسازیتربیت اخلاقیتربیت اجتماعیاخلاقسیاستفردوسیهومردين باوريافسردگيتنظيم شناختي هيجانعملكرد تحصيليانشاخلاقیتنوشتن خلاقارتقاء نوشتنمبانیمعرفت شناسیبرنامه درسیدلزدگی زناشوییطرحواره های ناسازگار اولیهصمیمت خانوادهبي تفاوتي سازمانييادگيري سازمانيمدیران مدارسشهرستان لامردتأثیر هنرفرهنگ و هنرریاضیعلومدوره متوسطه اولمکتب آنالتاریخ نگاریجملعایشهزبیرطلحهالگوی مدیریتی سایبرنتیکرهبری سایبرنتیکپژوهشگاه فناوری ارتباطات و اطلاعاتبازتوانی شناختیتوجهکنترل تکانهالگوی فعالیت مغزیاختلال کم توجهیبیش فعالیدانش مالینگرش مالیسواد مالیرفتار مدیریت مالیمنبع کنترلآموزش و توسعهادارک کارکنان نسبت به آموزشاستراتژی آموزشیرضایت شغلیگمرگهویتهویت اجتماعیسبک زندگیطبقه اجتماعیهوش سازمانیرفتار شهروندیبهره وری کارکنانادارات ورزش و جواناناینرسی سازمانیترومای سازمانیسایش اجتماعیآنتروپی سازمانیبرنامه ریزی استراتژیکآینده پژوهیاستراتژی سازمانیمدیریت سازمانیفرقه اشاعرهعقل و نقلعقاید دینیتأثیرات فکر اسلامیمنابع قابل اعتمادآموزش هوش معنویپیشرفت تحصیلیشادمانیبرند بانکجذب منابع مالیاعتماد مشتریانکیفیت خدماتفناوری های نوینویژگی های اجتماعیویژگی های خانوادگیزنان آسیب دیده اجتماعیزنان عادیشهر بوشهرآموزش مهارت های زندگیارزیابی تعامل والدفرزندنوجوانان دارای رفتارهای پرخطرفرهنگ خوش بینی علمیتوانمند سازی ساختارمدارس ابتدایی شهر ارومیه ناحیه یکآموزش مجازییادگیری الکترونیکیدانشجویانکتابهای کمک آموزشيوسایل کمک آموزشیپيشرفت تحصيليانگيزش پيشرفتجنایتحقوق بین المللسازمان ملل بشریتقوانینسطح شادکامیخودکارآمدی تحصیلیدانش آموزان پایه هشتمبحران مدرنیتهاحیاگری اسلامیمدرنیتهعقلانیتاحیاگریسکولاریسمفعالیت ورزشیرژیم غذاییحافظه فعالعملکرد تحصیلیاضافه وزنپیشرفتدردرنجمولانادستور زبانفارسیکتاب شناسیقاعده یدقاعده استصحابتعارض فقهیمالکیتحقوق اسلامیلقطهمال پیدا شدهتحصیل مال نامشروعتصرفخیانت در امانتجو سازمانیعملکرد کارکناننظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیانافشای اطلاعات ضد پولشوییعملکرد بانکبازده دارایی هابازده حقوق صاحبان سهامکیوتوبینسود تقسیمیمديريت زمانتعهدتجزيه و تحليل وضع موجودبرنامه ريزی و پیگيرری و تحليل مجددکارايی کارکنانآزادی یادگیریپیوند به مدرسهخوش بینی تحصیلیفناوری بلاک چینعملکرد خدمات مالیپذیرش فناوریفرهنگ دیجیتالیسواد رسانه ایتفکر انتقادیافکار خودکشیاحساس ناامیدیجهات تشدید مجازاتنهادهای ارفاقیاجرای حکمآزادی مشروطناگویی هیجانیسازگاری زناشوییزنان شاغلرهبریمنابع انسانیسازمانسواد اطلاعاتیاستقلال شغلیتمایل به تغییردوزبانگیافت تحصیلیمشکلات دوزبانه هاتکانشگریسالمندانتقويت بنيان های اخلاقیكاركرد خانوادهمدیریت عملکردعملکرد سازمانیتعهد عاطفیرهبری اخلاقیمعلمانزوج درمانیبهبود روابطخیانتمرزدارالاسلامدارالکفرملیتتابعیتروانشناسیاسطوره درمانیشبرنگ نامهدیوهنر درمانیروح هنراختلال هراسکیفیت زندگیکودک آزاریحقوق حمایتیقوانین کیفریعملکرد شغلیتاب آوری شناختیمدیرانذهنیت فلسفیهوش معنویمتوسطهاعتیادمعتادخانوادهجوانانافسردگیاختلال استرس حادخواب آلودگیصحت روانزبان آموزیزبان دومیادگیری زبان دومایرانکودکاندرس زبان انگلیسیبازار رقابتی و پویاعملکردحمایت دولتهنر دوره قاجارقالی های تصویریزن فرنگیتعزیرقاضیفقه مقارنحقوق جزای ایرانیادگیریابتداییروابط عمومی هاسازمانهاتفکر خلاقاجتماعیگوشیدانش آموزعاقلهضمانجریرهعصبهزهدریاضتجامعه گریزیکلبیوناپیکوریسمرشد حرکتیدوره ابتداییدختر و پسربلوغمدرسهتعلیم و تربیتمصرشامجزیرهتاریخ جهانسیوطیهگلهابزثبتثبت آنیگرانیممالیکاقتصادرهبری شهردارطراحی شهریحکمرانی شهرینوآوریآموزشاختلالات اضطربینوجوانتهدیدافغانستانامنیتطالبانوقفزنانخانه دارانسجامتعارضغزهصلیبیعرفاتراه حسینَشامتاریخخوش بینیرویکرد گاتمنخودتوانمندیموسی صدرتقریبادیانمذاهباهل بیتاسپانیاپرتغالمغربموحداناروپاساسانیاندانشگاهبریتانیاتدریسخوارجاعتدالفسادمجازاتروایاتپیترزهرستحقوق معنویلایحهشیعهمعلممتعلمضررضرارضرّموانععزت نفسخودپندارهکودکتاثیراتتصاویرسودلذتقرآنتجرّیحقوقفقهکلامچالش هارنگشکلبازیتکفیرجهادجرمتمرینحبسآرزوروشانگیزهخشماملادیکتهادبیاتالثیازنتشیعرسانهدولتمادرناسانسانانبیاءطبیعتقضاءمغمغبچهتکرارموسیقیشبصبحنماداتیسماسبعقلعشقهنراسترهامانپوریمرویکرد هاقصهرفتاریحلاجتخیلجامعهناشرشخصکمیتئوریمدارساقلیمخانودهایذهتغذیهدینذکربهمنکوفهتوبهتوحیدمعادسنتتولّیتبرّیشرکتمکننفقهزوجقمتلاشآثارتهاجمرؤیاتغییردعاتحمیدیهمردمخنثیعدهتدلیستسننمنجینجاتمدهوهبیعتعقدگناهچینحجرندرحلهاعتدیذنابهآتناپیریترسمحلهتابوقبضبداءگلفرمنقدرتجرحتنبیهمهدیحلبکار
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !