رابطه سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی
دوره 2، شماره 20، دی 98، صفحات 38 - 56
1 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی انجام شد. اين پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و از نظر داده ها کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی می باشد. زیرا بدون آنکه متغیر مستقل را دستکاری کنیم، می خواهیم رابطه ی آن را با متغیر وابسته بسنجیم. جامعه ی آماری را در این پژوهش، کلیه ی دانش آموزان دوره ابتدایی ( سه ساله دوم ) آموزش و پرورش ناحیه دو کرج، به تعداد 19,891 نفر تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کورکان محاسبه گردید و بر اساس روش تصادفی خوشهای و طبقه ای، نمونه ای شامل 388 نفر دانش آموز (205 نفر پسر و183 نفر دختر )، جهت اجرای تحقیق انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبکهای یادگیری (کُـلب) و نتایج آزمون هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با روشهای آماري همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی رابطه ای وجود ندارد. اين يافتهها نشان ميدهد که بیشتر دانش آموزان از بین چهار روش یادگیری، روشهای آزمایشگری فعال و مشاهدی تأملی را ترجیح داده اند. همچنین آزمودنی ها از چهار سبک یادگیری، به سبکهای جذب کننده و واگرا گرایش بیشتری نشان داده اند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سبک های یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ی دوم ابتدایی انجام شد. اين پژوهش به لحاظ هدف کاربردي و از نظر داده ها کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه همبستگی می باشد. زیرا بدون آنکه متغیر مستقل را دستکاری کنیم، می خواهیم رابطه ی آن را با متغیر وابسته بسنجیم. جامعه ی آماری را در این پژوهش، کلیه ی دانش آموزان دوره ابتدایی ( سه ساله دوم ) آموزش و پرورش ناحیه دو کرج، به تعداد 19,891 نفر تشکیل می دهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کورکان محاسبه گردید و بر اساس روش تصادفی خوشهای و طبقه ای، نمونه ای شامل 388 نفر دانش آموز (205 نفر پسر و183 نفر دختر )، جهت اجرای تحقیق انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی سبکهای یادگیری (کُـلب) و نتایج آزمون هماهنگ پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده ها با روشهای آماري همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یک راهه مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که بین سبکهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره دوم ابتدایی رابطه ای وجود ندارد. اين يافتهها نشان ميدهد که بیشتر دانش آموزان از بین چهار روش یادگیری، روشهای آزمایشگری فعال و مشاهدی تأملی را ترجیح داده اند. همچنین آزمودنی ها از چهار سبک یادگیری، به سبکهای جذب کننده و واگرا گرایش بیشتری نشان داده اند.
کلمات کلیدی :
سبکهای یادگیری، کُـلب، دانش آموزان ابتدایی، پیشرفت تحصیلی.
سبکهای یادگیری، کُـلب، دانش آموزان ابتدایی، پیشرفت تحصیلی.