#
ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

Untitled (2)

 

 

 

بررسی اثر بخشی آموزش معنوی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان آزار دیده هیجانی
دوره 3، شماره 24، اردیبهشت 99، صفحات 73 - 83
نویسندگان : علیرضا هراتی* 1 ، راهله وطن دوست 2

1 کارشناس ارشد روانشناسی -دانشگاه پیام نور تربت حیدریه

2 کارشناس ارشد روانشناسی -دانشگاه پیام نور تربت حیدریه

چکیده :
مقدمه: آموزش معنویت سبب افزایش بهزیستی روانشناختیدر دانش آموزان آزار دیده هیجانی می شود.هدف پژوهش حاضر اثر بخشی آموزش معنوی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان آزار دیده هیجانی بود.روش:پژوهش حاضرنیمه آزمایشی با دو گروه کنترل و آزمایش بود.جامعه پژوهش از 120 دانش‌آموز پسر مقطع متوسطه اول شهرستان رشتخوار که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل شده بود که تمامی جامعه، مطالعه شدند. با توجه به محدود بودن جامعه مورد مطالعه، تمامی دانش‌آموزان که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند، بررسی شدند. پس از توزیع و جمع آوری پرسشنامه های(آزاردیدگی هیجانی، بهزیستی روانشناختی) دانش آموزانی که در هر دو پرسشنامه نمرات پایینی کسب کرده اند به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شدوپس از آن به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری(کنترل و آزمایش) تقسیم شدند ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه آزاردیدگی هیجانی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف فرم- کوتاه 18سوالی، بود. داده های مورد نیاز تحقیق از 150 پرسشنامه (120 پرسشنامه کل دانش آموز و 30 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل)، بدست آمد. پس از اجرای پیش آزمون بر گروه آزمایش و کنترل،گروه آزمایش، برنامه آموزشی به مدت 10 جلسه دریافت کردند. پس از اجرای برنامه آموزشی،دو گروه به پرسشنامه آزار دیدگی هیجانی، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف ،پاسخ دادند . برای استنباط نتایج از آزمون های آماری (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاکی از افزایش نمرات مقیاس بهزیستی روانشناختی دانش آموزان آزاردیده هیجانی بودکه بیانگراثربخشی آموزش معنوی در افزایش بهزیستی روانشناختی است. نتیجه گیری:آموزش معنویت برکاهش آزاردیدگی هیجانی دانش آموزان وهمچنین بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان تأثیر مثبت داشته است.
کلمات کلیدی :
آموزش معنوی، بهزیستی روانشناختی، دانش آموزان، آزاردیده هیجانی
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیوضعیت رقابت در بازار محصولساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریمعملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفبهبود عملکردپيچيدگي حسابداريتاخير در ارائه گزارش حسابرساقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت زمانگراتصویر شرکتارزش مشتریوفاداری مشتریاناعتماد به کارکنانمسئولیت اجتماییبرون سپاریعدم اطمینان محیطیسيستم هاي اطلاعاتي مديريتساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطله ابن صاعد اندلسیانتقال علومرشد اقتصادیحلبشاماتسلاجقهبنی حمدانتشیع امامیهدمشقجنگ صلیبیهویت برندموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیمعاملات اینترنتیحسابداری مشتریعملکرد مالیچندرسانهریاضیپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیسدبیران ایرانیتبعیض مالیاتینظام مالیاتیبازار سرمایه ایراناسوه گراییرعیت پروریعدالتشعر تمثیلیوکالتماهیتعمل حقوقیادبیات آیندهذهن آگاهیحل مسئلهزنانمشارکتسود خالصهنرنمایشچهارمافت تحصيليانگيزشادریسمغربخودگوییفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودفارابیابن رشدامر سیاسیاشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهتونسفقه مالکیاسلامیهودیتمسیحیتزرتشتتاریخبغداداشبیلیهاخبارجبرانتعهدفرآیندیارسانامینعقود امانیدولتمهدیممالیکصقلیهگیلانتمدناروپا سارتنتوین بیهرمزصفویهنوآوریتنبیهAHPجرحمتونرتجناسرماننقدشهادتعرفانفکرذکرپیرسخودرومبیعصحنپوسترعشقصحتگلمنابعفهمرادیوبداءنمازتابوفروغمحلهتاثیرهومرایلیادعمانذنابهمشهدامیدتفکرسوریهبنی حمودعبدریرندحجچینجلوهوثاقتتجسسثبتگناهعقدماربیعتمحبتولبهمصلحمنجیتسننهدفعدهدیندنیاقولدعاهزینهقمتغییرغربكارزوجهزوجسنتاردنتغذیهمرزمدلتکالیفتعزیرحلاجقصهشبصبحمغالثیاجهادسودضرّغزهضماندیوتوجه
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !