ثبت نام
ورود به صفحه کاربری
صفر تا صد چاپ کتاب شما

Untitled (2)

 

 

 

شکوفایی نگاه معرفت شناختی معلمان در تعلیم و تربیت دانش آموزان (عقلانیت به مثابه جوهرۀ زندگی)
دوره 2، شماره 18، آبان 98، صفحات 0 - 0
نویسندگان : فریبرز اصل مرز* 1 ، علی اصغر غلامی 2

1 دکترای تخصصی دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس فرهنگی

چکیده :
پژوهش حاضر، به بررسی نگاه معرفت شناختی و عقلانی معلمان در راستای تعلیم و تربیت و هدایت دانش آموزان در جهت توسعه و رشد عقلانیت و بُعد عقلانی آنان می پردازد. روش مورد استفادۀ این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی است که در گروه تحقیقات کاربردی اهمیت دارد. جامعه مورد مطالعه، شامل کليۀ معلمان، مشاوران و مدیران مدارس 6 شهر کشور بوده که 26 نفر از پرسنل مدارس مختلف شهرهای مزبور به روش نمونه گیری داوطلبانه که بر پایه های نظری (پرسش و مشاهده)، استوار است، انتخاب شدند. تحلیل یافته ها، نشان داد معلم به دلیل اهمیت و تأثیرگذاری در ابعاد وجودی دانش آموزان از جمله بُعد عقلانی و شناختی آنها در تعلیم و تربیت، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. معلم می تواند در هر شرایطی برای شکوفایی و معرفت افزایی دانش آموزان، آنان را به دیدن معنای خلقت تحریک نماید و این نوع مشاهده به معرفت عقلی و شناختی کمک می نماید، قدرت عقلي او را رشد مي دهد، راه را از بيراهه تمييز داده و به راه راست رهنمون مي گردد. معرفتي كه زمينه ساز سعادت ابدي او را فراهم ساخته و به سوي لذت دائمي هدايت می شود. اين معرفت از مهم ترين معرفت هاست. معرفتی که به شناخت و آگاهی در بارۀ خالق هستی و هستی می انجامد و سرانجام، فرجام هستي را مي داند و خوبی ها را درک می کند. نتیجه می گیریم معلم می تواند زمینه ای را فراهم سازد که دانش آموزان بتوانند در بارۀ دنیای اطراف خویش به دیدن و گوش دادن بپردازند. دانش آموزان با دیدن پدیده های ریز و درشت دنیای اطراف اگر به تأمل و تدبر بپردازند، می توانند به رشد و شکوفایی عقلی برسند.
کلمات کلیدی :
معلم، معرفت شناختی، تعلیم و تربیت، دانش آموز.
آموزش همگانیتلفیق برنامه هااصلاح اجتماعیآموزش و پرورش جامعبحران هویتتغییر نقش هافردگراییمدگراییروزمرگیتعهد زناشوییفرائض دینیبعد اعتقادیبعد عاطفیحقوق شهروندیقانونشهروندمردمحقوق بشراخلاقکارنهج البلاغهانضباطوجدانمدیریتروانشناسیبهره وریکاراییسازمانفعال سازی رفتاریافسردگیکیفیت زندگی تامین مالی بازده سهام رگرسیون panel dataفضای آموزشیشادییادگیریبازخورد خودکنترلیبازخورد جفت شدهبیش فعال/ نقص توجهیادداریواکاویتحلیلنمادصادق هدایتمدیریت دانشکارآفرینیخلاقیتکنترل درونی و تمایل به قدرتشبکه های مجازیرسانهگردشگري مجازي و چالش های گردشگري مجازياقتصاداهرم مالیشرکت هاسرمایه گذارینامهموبدشهروویسرامینحسابداریاقتصاد مقاومتیشفافیت مالیفساد مالیمدیریت هزینهتوانمندسازیبانک رفاه استان خراسان جنوبیشبکه های ماهوار ایسبک زندگیجوانانشهر بابلسرتحلیل محتوامطالعات اجتماعیتکنیک ویلیام رومیتکنیک مک لافینمفهوم صلحهنر تعاملیسوآرم آرتهوش جمعیتدوین استراتژیجذب توریسم فرهنگیمدیریت استراتژیکساریبوستان ولایتنظام فئودالیاشکانیانساسانیانشیوه تولیدآسیاییمورخان روسیتعهد ایمنیشرکت های تولیدیصنعتشیوه های مدیریت دانشنوآوری سازمانیقابلیت نوآوری فرایندقابلیت نوآوری محصولعملکرد کاری کارآفرینانهآموزش سازمان کارآفرینآموزش ضمن خدمتشرکت آپاداناکارکردهای اجراییانگیزش تحصیلیرضایت تحصیلیاختلال خواندنآسیای مرکزیسیاست خارجیهمگراییواگراییبحران آبگروه ویژه اقدام مالی(FATF)ایرانپیامدهای مثبتپیامدهای منفیلیست سیاهسیستمبانکداریسیستم اطلاعات حسابداریمزیت رقابتیاستراتژی های کسب و کارساختار سررسید بدهی هاسررسید بدهی هاعلوم بلاغيفخررازيمفاتيح الغيبقرآن کریممدیریت کیفیت جامععملکردیادگیری سازمانیتوسعه شایستگیگرایش به هدفگرایش به سرپرستی  بهبود عملکردپيچيدگي حسابداريصورت هاي مالي تلفيقياقلام تعهديهزینه یابی بر مبنای فعالیت عملگراهزینه یابی بر مبنای نتایجتصویر شرکتارزش مشتریبرون سپاریعملکرد سازمانیعملکرد استراتژيکساختار سازمانشهرک صنعتیگلپایگانآندلسطلیطلهانتقال علومرشد اقتصادیرقابت پذیریحلبشاماتسلاجقهبنی حمداندمشقجنگ صلیبیهویت برندارزش ادراکیاعتماد نام تجاریموبایلعملکرد توجهنادرپورتصویرپردازیرحمانیشعر معاصرعملکرد مشتریعملکرد مالیچندرسانهریاضیهوش فرهنگیمهارتهاي ارتباطيپرستارانورزشایرانسلارزشبرندپرسپولیساسوه گراییعدالتشعر تمثیلیوحدت وجودوکالتماهیتعمل مادیفضای مجازینواحی صنعتیصنعتی شدن روستاهاحل مسئلهزنانشادکامیمشارکتهنرنمایشچهارمانگيزشدوره ابتداییتفکرسیستمیادریسمغربجامع قرویینخودگوییفطرتاسلامیالزاماتتربیتبانکعقودابن سینافارابیابن باجهابن رشدملا صدرااشتغالبیکاریجرمتورمزنفقهاجتهادتونساسلامامام رضایهودیتمسیحیتزرتشتتاریخبغدادقاهرهاخبارواحد یزدجبراناعتمادتعهدفرآیندرضایتادبیاتامیننهضت ترجمهوزیراندولتمهدیموحدینممالیکمهدویتمخزنپذیرشرفتارتمدناروپا سارتنصفویهتنبیهمدارسکالای داخلیAHPجرحرتنقدمعلمفکرذکرپیرسمبیعامنیتجنایتصحنفرممهرباباصحتگلبداءنمازقبضمُثلتابومحلهتاثیرهومرحماسهترسپیریعربشاعرآتناصنایعذنابهتقریردندانامیدخلعحافظرندحجچینصلحثبتعقدمارولبهتسنننكاحعدهنشوزخنثیدیندنیابازیدعاقمتغییررؤیانشانهزوجتقابلتوبهمرزکمیمتهمتخیلعقلشبصبحمغانشامادرتمرینضررضرّتقریبغزهزهددیو
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !