


بررسی ارتباط بین جوسازمانی و عملکرد کارکنان بانک با تأکید بر نظام گزینش نیروی انسانی در شعب بانک پارسیان
دوره 7، شماره 80، دی 1403، صفحات 121 - 139
1 دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور
2 عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
چکیده :
از جمله مباحثی که تأثیر بسزایی بر رفتار کارکنان و عملکرد آنها و درنتیجه اثربخشی سازمانها دارد مفهوم جوسازمانی است. از طرف دیگر سنجش عملکرد کارکنان در سازمان امری حیاتی است چراکه مدیران برای اتخاذ تصمیمات معتبر پرسنلی از جمله نظام گزینش نیروی انسانی، نیازمند به ارزیابی عملکرد کارکنان میباشند. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط بین جوسازمانی و عملکرد کارکنان بانک با تأکید بر نظام گزینش نیروی انسانی در شعب بانک پارسیان می باشد. در تحقیق جاری ادراک از محیط، رهبری سازمانی، رضایت شغلی، آموزش و مشارکت کارکنان و ادراک از محیط به عنوان نماینده متغیرهای جوسازمانی و شاخص های توانایی، وضوح و شفافیت در کارها، حمایت سازمانی، انگیزه مربوط به انجام تکالیف، بازخور ناشی از ارزیابی و تناسب محیطی به عنوان نماینده عملکرد در نظر گرفته شدند. براي اندازه گیري متغیرها، از دو پرسشنامه جو سازمانی و عملکرد استفاده گردید؛ که پرسشنامه اول توسط محقق طراحی شده و پرسشنامه دوم طبق مدل استاندارد اچیو می باشد. این پژوهش دارای سه فرضیه ی اصلی و پنج فرضیه ی فرعی می باشدکه برای آزمون آن ها، با استفاده از آزمونهای خی دو، تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، به بررسی 340 نفر از کارکنان بانک پارسیان شعب تهران در سال 1400 پرداخته شد. نتیجه آزمون فرضیات تحقیق به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس نشان دهنده رابطه معنادار بین مولفه هاي جو سازمانی، عملکرد و نحوه گزینش نیروی انسانی می باشد.
از جمله مباحثی که تأثیر بسزایی بر رفتار کارکنان و عملکرد آنها و درنتیجه اثربخشی سازمانها دارد مفهوم جوسازمانی است. از طرف دیگر سنجش عملکرد کارکنان در سازمان امری حیاتی است چراکه مدیران برای اتخاذ تصمیمات معتبر پرسنلی از جمله نظام گزینش نیروی انسانی، نیازمند به ارزیابی عملکرد کارکنان میباشند. هدف این مطالعه، بررسی ارتباط بین جوسازمانی و عملکرد کارکنان بانک با تأکید بر نظام گزینش نیروی انسانی در شعب بانک پارسیان می باشد. در تحقیق جاری ادراک از محیط، رهبری سازمانی، رضایت شغلی، آموزش و مشارکت کارکنان و ادراک از محیط به عنوان نماینده متغیرهای جوسازمانی و شاخص های توانایی، وضوح و شفافیت در کارها، حمایت سازمانی، انگیزه مربوط به انجام تکالیف، بازخور ناشی از ارزیابی و تناسب محیطی به عنوان نماینده عملکرد در نظر گرفته شدند. براي اندازه گیري متغیرها، از دو پرسشنامه جو سازمانی و عملکرد استفاده گردید؛ که پرسشنامه اول توسط محقق طراحی شده و پرسشنامه دوم طبق مدل استاندارد اچیو می باشد. این پژوهش دارای سه فرضیه ی اصلی و پنج فرضیه ی فرعی می باشدکه برای آزمون آن ها، با استفاده از آزمونهای خی دو، تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس، به بررسی 340 نفر از کارکنان بانک پارسیان شعب تهران در سال 1400 پرداخته شد. نتیجه آزمون فرضیات تحقیق به کمک ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس نشان دهنده رابطه معنادار بین مولفه هاي جو سازمانی، عملکرد و نحوه گزینش نیروی انسانی می باشد.
کلمات کلیدی :
جو سازمانی، عملکرد کارکنان، نظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیان
جو سازمانی، عملکرد کارکنان، نظام گزینش نیروی انسانی و بانک پارسیان
-
153
-
10
-
1403/04/28
-
1403/07/21
-
1403/10/30