-
تعداد دوره ها8
-
تعداد شماره90
-
تعداد مقالات2,941
-
تعداد نویسندگان5,189
-
مقالات پذیرش شده1,005
-
مقالات رد شده1,936
-
درصد پذیرش34.17%
-
درصد عدم پذیرش65.83%
-
زمان پذیرش (روز)60
-
پایگاههای نمایه شده53
-
تعداد داوران82
-
تعداد مشاهده مقالات1,758,041
تحول در سیاست گذاری آموزشی: روند ها، چالش ها و چشم انداز جهانی
دوره 8، شماره 90، آبان 1404، صفحات 62 - 71
1- کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده :
در دهههای اخیر، سیاستگذاری آموزشی به یکی از پویاترین حوزههای حکمرانی عمومی تبدیل شده است که تحت تأثیر نیروهای جهانی، فناوریهای نو، و تحولات اجتماعی قرار دارد. تحولات سریع اقتصادی و فرهنگی، دولتها را واداشته تا مدلهای سنتی تدوین سیاستهای آموزشی را بازنگری کنند و به سمت الگوهای پاسخگو، دادهمحور و مشارکتی حرکت نمایند. این مقاله مروری، به تحلیل روندهای جهانی در سیاستگذاری آموزشی پرداخته، چالشهای کلیدی آن را بررسی میکند و چشمانداز آینده را در بستر جهانیسازی و دیجیتالیشدن آموزش ترسیم مینماید. یافتههای مروری نشان میدهد که محورهای تحول عمده شامل تمرکززدایی تصمیمگیری، ارتقای کیفیت براساس نتایج یادگیری، عدالت آموزشی، و یکپارچگی سیاستها با اهداف توسعه پایدار است. همچنین چالشهایی مانند نابرابری فزاینده در دسترسی، محدودیت منابع مالی، مقاومت نهادی، و تأثیر بحرانهایی چون همهگیری کووید-۱۹، بر قابلیت اجرای سیاستها اثرگذار بودهاند. در نتیجه، سیاستگذاری آموزشی معاصر نیازمند رویکردهای چندسطحی و انعطافپذیر است که تعامل بین دولتها، بخش خصوصی و جامعه مدنی را تقویت کند. در پایان، مقاله بیان میکند که آینده سیاست آموزشی جهانی به میزان توان کشورها در تلفیق عدالت، کیفیت و نوآوری وابسته خواهد بود. توجه به یادگیری مادامالعمر، دیجیتالیزهکردن هوشمند آموزش، و مشارکت بینالمللی میتواند افق جدیدی برای سیاستگذاری آموزشی ترسیم کند.
- 37
- 12
- 1404/08/01
- 1404/08/25
- 1404/09/09



